Zwyczaje finansowe Polaków. Na czym oszczędzamy, na co wydajemy? Młodzi szukają darmowych parkingów, najstarsi unikają dobroczynności
Więcej zarabiamy, bardziej się zadłużamy, ale wciąż wielu z nas musi się nagimnastykować, by wystarczyło do pierwszego. To na czym oszczędzamy, a kiedy jesteśmy skłonni popuścić pasa zależy od wieku i miejsca zamieszkania. Czy Wielkopolanie są bardziej skąpi niż mieszkańcy innych regionów? Może czasami. Zobacz, jakie zachowania są charakterystyczne dla finansowych zwyczajów Polaków.
Mimo, że sytuacja ekonomiczna w kraju jest całkiem dobra, co dziesiąty z nas jest z własnych dochodów niezadowolony. Cztery osoby na dziesięć mają nadzieję, że ich dochody w przyszłości wzrosną - wynika z badania Quality Watch przeprowadzonego na zlecenie BIG Info Monitor.
Ale liczą pieniądze nie tylko ci, którzy mają najniższe dochody. Sposób zarządzania pieniędzy zależy jednak bardziej od wieku niż od płci, czy miejsca zamieszkania. Chociaż są wyjątki.
Nie płać, jeśli nie musisz - oszczędzanie na opłatach i nie tylko
Parkowanie tylko na bezpłatnych miejscach to patent na oszczędzanie czterech na 10 kierowców. W dużych miastach, gdzie obszarów objętych płatnymi strefami parkowania przybywa, często oznacza to całkiem długie spacery. Ale nie wszyscy są w równym stopniu skłonni do takiego rodzaju oszczędzania.
Najczęściej szukanie do skutku bezpłatnego miejsca wybierają najmłodsi kierowcy (w przedziale wieku 18- 24 lata). Najrzadziej ten sposób oszczędzają osoby w średnim wieku - między 45, a 54 rokiem życia.
Przedstawiciele tej ostatniej grupy wiekowej są wyjątkowo niechętni, gdy chodzi o płacenie za przesyłki. Co piąty jest skłonny nawet zrezygnować z zakupu, jeśli do ceny towaru musi doliczyć koszty dostawy. Młodsi, ale też starsi respondenci są wyraźnie mniej skłonni do takiego zachowania.
Wśród najstarszych z badanych Polaków (między 65. a 75. rokiem życia) najwięcej jest takich, którzy nie są skłonni wspierać finansowo celów charytatywnych i akcji społecznych. Czy to oznacza, że są wyjątkowo nieczuli? Niekoniecznie. Z jednej strony może to wynikać ze stosunkowo gorszej sytuacji finansowej, z drugiej - z braku nawyku wpłacania pieniędzy na rozmaite ważne cele.
Oszczędzanie Polaków - promocje dla młodszych i starszych
Promocje, okazje, obniżki - to według badania sposób na oszczędzanie wybierany przez ponad połowę dorosłych Polaków. Do kupowania wyłącznie w ten sposób najczęściej przyznają się osoby między 25. a 34. rokiem życia. Częściej z promocji korzystają kobiety niż mężczyźni.
W tej grupie najwięcej jest też łowców okazji w klubach i pubach. Co piąty szuka aktywnie i korzysta z happy hours. W pozostałych grupach wiekowych ten odsetek jest znacznie niższy.
Wielkopolanie z wężem w kieszeni?
Generalnie, gdy chodzi o zachowania finansowe, Wielkopolanie niezbyt różnią się od mieszkańców innych regionów. Z jednym wyjątkiem. To niechęć do dawania napiwków. Nigdy drobnych kwot w restauracji, kawiarni, czy barze nie zostawia 40 proc. mieszkańców naszego województwa. To plasuje nas w grupie największych skąpców, obok mieszkających z kujawsko-pomorskim i zachodniopomoroskim.
Co ciekawe, stosunek do napiwków nie ma nic wspólnego z zamożnością. Najhojniejsi są bowiem wcale nie warszawiacy, ale mieszkańcy Podlasia.