Zmiana w pracy białostockiego magistratu. Więcej departamentów otwartych dla interesantów. Trzeba jednak umawiać się telefonicznie
Do tej pory w białostockim magistracie można było załatwić na miejscu sprawy związane z rejestracją zgonów, a po umówieniu telefonicznym – rejestracją noworodków i rejestracją pojazdów. Oraz sprawy (w bardzo pilnych przypadkach i również po wcześniejszym umówieniu się telefonicznym) w referacie dowodów osobistych i spraw wojskowych. Teraz osobiście można będzie załatwić sprawę również chociażby z zakresu ochrony środowiska czy administracji architektoniczno-budowlanej. Warunek - wcześniejsze umówienie się telefoniczne.
Jak poinformował prezydent Tadeusz Truskolaski podczas wtorkowej (21 kwietnia) konferencji, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 od jutra (czyli od środy 22 kwietnia) urzędy mają wykonywać więcej zadań związanych z obsługą obywateli. Doprecyzowaniu uległ bowiem katalog spraw niezbędnych dla interesantów. Stąd też urząd miasta otwiera dla interesantów więcej departamentów niż było to do tej pory.
Od 22 kwietnia można więc będzie w białostockim magistracie załatwić sprawy z zakresu:
1)rejestrów stanu cywilnego;
2)ewidencji ludności i dowodów osobistych, wydawanie praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych;
3)pomocy społecznej;
4)świadczenia usług komunalnych;
5)administracji architektoniczno – budowlanej;
6)ochrony środowiska;
7)korzystania z wód, w zakresie zgody wodnoprawnej.
Prezydent zaznacza jednak, że obsługa interesantów będzie uruchomiona w szerszym zakresie niż dotychczas, ale tylko po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się z pracownikiem prowadzącym sprawę na konkretny dzień i godzinę.
- Do budynków Urzędu będą wpuszczani tylko interesanci umówieni telefonicznie. Przypominam o obowiązku zachowania szczególnej ostrożności i stosowania indywidualnych środków ochrony osobistej przez interesantów oraz obsługujących ich urzędników - mówił prezydent.
W pozostałym zakresie Urząd Miejski w Białymstoku w dalszym ciągu jest zamknięty dla interesantów do odwołania. Oczywiście w urzędzie istnieje możliwość załatwiania spraw poprzez platformę ePUAP, pocztę elektroniczną (e-mail), listownie za pośrednictwem Poczty Polskiej lub innego operatora oraz z wykorzystaniem urny na dokumenty znajdującej się w budynku Urzędu przy ul. Słonimskiej 1.
Przed 22 kwietnia na bieżąco załatwiane były wyłącznie sprawy związane z rejestracją zgonów, a po umówieniu telefonicznym – rejestracją noworodków i rejestracją pojazdów. Oraz sprawy (w bardzo pilnych przypadkach i również po wcześniejszym umówieniu się telefonicznym) w referacie dowodów osobistych i spraw wojskowych. Od 16 marca nieczynne dla interesantów było też stanowisko pracy do spraw małżeństw przy ul. Kilińskiego 6 (w Pałacyku Gościnnym). Nie było więc możliwości, by ktokolwiek złożył zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. A przyszli państwo młodzi mogą składać takie zapewniania wyłącznie osobiście przed urzędnikiem USC.
Natomiast śluby osób, które złożyły zapewnienie wcześniej, miały ustalony termin ślubu i nie zrezygnowały z niego (znaczna większość par zapisanych do ślubu przełożyła termin na później), odbywają się w obecności ustawowego minimum (tj. państwo młodzi, świadkowie i kierownik USC).
- Od czasu ogłoszenia kwarantanny społecznej zawarto dziewięć małżeństw, w tym dwa konkordatowe. Jako urząd obsłużyliśmy od początku pandemii 3,4 tys. mieszkańców. Urzędnicy odebrali też 12,5 tys. telefonów - stwierdził prezydent.