Widzę Łódź: Moda nie działa w monopolach [FELIETON]

Czytaj dalej
Fot. Szymczak Krzysztof / Polska Press
Dariusz Pawłowski

Widzę Łódź: Moda nie działa w monopolach [FELIETON]

Dariusz Pawłowski

Łódź stolicą mody. Ileż to lat już próbujemy odświeżać i przybijać do bram miasta zmurszałą tabliczkę z tym określeniem.

Wieloletnia włókiennicza tradycja - której przez pewien czas nawet sami się nieco wstydziliśmy, a na pewno jej upadku w mieście nie przepracowaliśmy - zobowiązuje i pozwala liczyć, że jeszcze nie wszystko przepadło. Siedliskiem polskiej mody (niezależnie od tego jak ją oceniamy) jest dzisiaj Warszawa, bo tam pokazy, projektanci, media, pieniądze, sponsorzy oraz nowe w naszych granicach trendy i europejski standard. Trudno to zatem w Łodzi, tuż za warszawskim płotem, powtórzyć, dlatego dobrym tropem wydaje się poszukiwanie swoistej niszy, która obok centrum, gdzie jest wszystko, może się rozwijać. I tak jak wyprodukowanie tkaniny było początkiem powstawania ubioru, także z racji doświadczeń edukacyjnych, Łódź ma możliwości być doskonałą przestrzenią dla głośnych debiutów twórców nowoczesnej mody.

Odbywający się w październiku Łódź Young Fashion - realizowany przez miasto z naturalnym w tej materii partnerem, czyli Akademią Sztuk Pięknych - to już sprawdzony przykład o rosnącym potencjale. Ważne jednak, żeby nie wpaść w typową dla zaścianka monopolizację tematu. Żywym i silnym ośrodkiem młodej mody staniemy się wtedy, gdy w odmiennych terminach odbywać się będą rozmaite (acz uzupełniające się) wydarzenia (jak np. funkcjonujący już w Łodzi konkurs The Look Of The Year dla marzących o karierze w modelingu), przygotowywane przez różnych organizatorów, znajdujące tu przynajmniej życzliwość.

Warto także pamiętać, iż moda związana jest z próżnością, dlatego potrzebuje blichtru, fajerwerków i efektownej oprawy (na co zwracał uwagę zaprzepaszczony w Łodzi Fashion Week). A tego nie da się osiągnąć zaklinającymi rzeczywistość określeniami. Bo może wcale nie chodzi o to, by być „stolicą”, tylko modowym miejscem jedynym w swoim rodzaju. Nie przenoście nam więc stolicy do Łodzi. Twórzcie na nią modę.

Dariusz Pawłowski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.