W regionie zły stan nawierzchni stwierdzono na prawie 20 procentach dróg krajowych
Kierowcy pamiętający lata 90. i początek tego stulecia mogą potwierdzić, że stan dróg znacząco się poprawił. Mimo to infrastruktura drogowa w Polsce pozostaje w tyle za innymi krajami Unii Europejskiej. W naszym regionie zły stan nawierzchni stwierdzono na prawie 20 procentach dróg krajowych.
Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl przyjrzeli się problemowi, który wpływa na bezpieczeństwo drogowe i składki ubezpieczeń płacone przez kierowców. Sprawdzili, w których województwach drogi są najlepsze, a w którym najgorsze. W naszym regionie nie jest najlepiej.
Wiele dróg potrzebuje pilnego remontu
Szczegółowe dane o stanie nawierzchni dostępne są w przypadku dróg krajowych. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odsetek dróg krajowych w złym stanie technicznym wyglądał w ostatnich latach następująco: 2013 r.- 12 proc., 2014 r. - 12,6 proc., 2015 r. - 13,5 proc., 2016 r. - 16,1 proc., 2017 r. -13,9 proc., 2018 r. - 14,2 proc., 2019 r. - 12,7 proc, 2020 r. - 13,3 proc.
- Dane nie wykazują poprawy sytuacji. To niepokojące zjawisko, bo większość analizowanego okresu przebiegała pod znakiem dobrej koniunktury gospodarczej – komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. - Cieszyć mogą natomiast dane o wzroście w latach 2016 - 2020 odsetka dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA, które mają najwyższe parametry dotyczące równości podłużnej oraz stanu powierzchni.
W tych regionach asfalt jest najgorszy
Najnowszy raport GDDKiA (z 2020 r.) wskazuje, że sytuacja w kraju jest bardzo zróżnicowana.
- Dla przykładu na terenie Małopolski udział dróg krajowych w stanie dobrym wynosi tylko 42,5 procent. Małopolskie drogi krajowe w stanie niezadowalającym to aż 40,3 procent – wylicza Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl.
Analogiczne wyniki dotyczące dobrego stanu dróg dla znajdującego się na tzw. Ścianie Wschodniej województwa podlaskiego to aż 78,5 proc. oraz niezadowalającego 14 proc. Dobrze wypada woj. zachodniopomorskie (74,9 proc. stan dobry, 19,1 proc. zadowalający, 5,9 zły).
Na drogach województwa kujawsko-pomorskiego zarządzanych przez bydgoski oddział GDDKiA dobry stan nawierzchni stwierdzono na 56,1 proc. dróg krajowych, niezadowalający na 24,1 proc. zły na 19,7. Ta ostatnia wartość jest jedną z najwyższych w Polsce. Nasz region wyprzedza pod tym względem tylko województwo lubuskie (27,9 proc.).
- Warto przy tym pamiętać, że stan nawierzchni dróg przekłada się bezpośrednio na liczbę roszczeń kierowców o odszkodowanie za uszkodzone auta na dziurach. Takie roszczenia są zwykle kierowane do ubezpieczyciela zarządcy drogi i wpływają potem na zwiększenie rocznej składki OC płaconej przez zarządcę – dodają eksperci Ubea.pl.
Nie najlepiej z drogami wojewódzkimi
A jaki jest stan dróg wojewódzkich w Kujawsko-Pomorskiem, czyli w hierarchii ważności drugich po krajowych?
W stanie dobrym jest 17 proc. dróg, kolejne 17 proc. to stan zadowalający, zaś 60 proc. niezadowalający.
- Do dobrego stanu udało nam się doprowadzić wszystkie ciągi komunikacyjne do autostrady A1 i trasy ekspresowej S5 oraz inne główne trasy województwa – mówi Michał Sitarek, rzecznik ZDW w Bydgoszczy.
Każdego roku na utrzymanie dróg wojewódzkich wydaje się u nas ok. 27 mln zł, w tym na drobne remonty 10 mln. Cały zaś roczny budżet ZDW w Bydgoszczy na wszystkie zadania to 285 mln zł.
Sieć dróg wojewódzkich liczy nieco ponad 1700 kilometrów. W momencie utworzenia Zarządu Dróg Wojewódzkich (1999 rok) zdecydowana większość przejętych dróg nie spełniała standardów przypisanych drogom wojewódzkim. Od tego czasu zrealizowano kilkadziesiąt inwestycji. Najwięcej w ciągu ostatniej dekady. Istotny wpływ wpływ na to miało zabezpieczenie przez Urząd Marszałkowski w Toruniu potężnych środków unijnych.
W poprzedniej perspektywie zrealizowano zadania o wartości ok. 700 mln zł, dzięki którym przebudowano około 300 kilometrów dróg i powstało 7 obwodnic. W obecnej perspektywie do 2023 roku na drogi trafi 800 mln zł.
Zakończono już przebudowy dróg nr 240 (Tuchola-Świecie, wraz z obwodnicą Płazowa) i 251 (Żnin-Juncewo). Teraz prace są prowadzone na kilku innych drogach o długości ok. 80 kilometrów (m.in. DW nr 548 Stolno-Wąbrzeźno, DW nr 559 Lipno-Jasień, DW nr 249 Solec-Czarnowo ) i DW nr 265 (Brześć-Kowal).
Przed ZDW w Bydgoszczy szereg inwestycji zleconych w formule „zaprojektuj i wybuduj”, na które podpisano umowy m.in. na gruntowne modernizacje dróg nr 254 (Brzoza-Łabiszyn-Barcin) czy drogi 270 (Brześć-Lubraniec wraz z budową obwodnicy Lubrańca). W toku są przetargi na kolejne inwestycje i remonty.