O problemach z komunikacją rozmawiamy z doktor Magdaleną Rycerz-Fiuk, trenerem personalnym, wykładowcą Wyższej Szkoły Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych w Kielcach.
W Wyższej Szkole Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych w Kielcach prowadzi Pani Akademię Rozwoju Osobowości. Czy brak asertywności i problemy z komunikacją to częsty problem wśród naszej młodzieży?
Tak, ponieważ w szkołach nie ma miejsca na to, żeby rozwinąć w sobie pasje i usunąć bariery. Jak wiemy, w szkołach realizowany jest program, w którym nie ma miejsca na rozwój osobisty, a przecież ma on szczególne znaczenie dla młodzieży, gdyż to właśnie oni wybierają ścieżkę edukacyjną, przyszły zawód. Z doświadczenia wiem, że uczniowie podejmują studia przypadkowo, a później nie mogą się w nich odnaleźć. Ta decyzja powinna być świadoma, a często wyznaczona konkretnym celem, którego studia są jakby kolejnym krokiem. Ten wybór to duża odpowiedzialność. Ważna jest tu świadomość samego siebie, własnego potencjału i celów.
Jaką rolę odgrywa świadomość własnego „ja” w naszym życiu?
Wielu studentów po opuszczeniu uczelni ma kłopot ze znalezieniem pracy. Często problem pojawia się już na rozmowie kwalifikacyjnej, kiedy absolwent nie jest na tyle otwarty i komunikatywny, aby wywrzeć dobre wrażenie na potencjalnym pracodawcy. Powiedzmy sobie szczerze – dobry pracownik to osoba, która jest świadoma tego, co mówi, ma poczucie wartości, pewności siebie i jest otwarta. Te wszystkie cechy mogą bardzo pomóc w znalezieniu wymarzonego zawodu, takiego, w którym będziemy się spełniać, który będziemy kochać. Nie twierdzę, że od razu na taki trafimy, ale od czegoś trzeba zacząć, by zdobyć doświadczenie życiowe. Ta droga czasem jest kręta, ale jeśli przechodzi się ją świadomie, powinniśmy dojść do celu.
Czy to oznacza, że powinniśmy wziąć nasze życie we własne ręce i nie zostawiać jego losu przypadkowi?
Staram się uświadomić młodym ludziom, że jesteśmy kowalami własnego losu. Wszystko zależy od nas samych. Poprzez komunikację możemy wpływać na otoczenie oraz na ludzi, którzy mówią, że czegoś nie potrafimy i nie nadajemy się do czegoś. Komunikacja ma tu szerokie spektrum. Postaram się to wyjaśnić na zajęciach w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach.
Kurs i warsztaty rozwoju osobistego odbędą się od wtorku do czwartku. Kto może z nich skorzystać?
To ogólny kurs rozwoju osobistego. Tym razem kierowany jest do gimnazjalistów i licealistów, którzy mają problem z komunikacją interpersonalną, nawiązywaniem relacji czy asertywnością, a także dla tych, którzy nie mają pomysłu na siebie, nie wiedzą co zrobić ze swoim życiem w przyszłości, jaki wybrać zawód. To także kurs dla osób świadomych, które już zajmują się rozwojem osobistym i chcą pogłębić tę wiedzę, polepszając swoje umiejętności komunikacyjne i motywacyjne.
Co się będzie działo podczas kursu? Czego mogą spodziewać się uczestnicy?
Kurs trwa trzy dni. Przez pierwsze dwa będzie prowadzona teoria z praktyką. W programie zagadnienia związane z komunikacją interpersonalną. Jej znaczenie i rola, odkrycie w sobie potencjału. Będziemy uczyć się między innymi otwartości i autoprezentacji. Jeden dzień będzie poświęcony asertywności. Nie zabraknie konkretnych przykładów i ćwiczeń, które wiele uzmysłowią uczestnikom. Dowiemy się, jak zdobywać szacunek u ludzi, jak wykorzystywać asertywność. W trzecim dniu odbędą się zajęcia, które uzmysłowią, jak wyznaczać i osiągać cele. Przekonamy się też, czym różnią się cele od marzeń. Kursanci dowiedzą się o swoich prawach, nauczą się, jak wykorzystywać asertywność.