Przed nami ciężkie miesiące. Tymczasowy peron przy ul. Teatralnej ma nam trochę ulżyć. To stąd będziemy jeździć w Polskę.
Budowa nowego peronu, pomimo zimy i leżącego śniegu, trwa w najlepsze. Wczoraj byliśmy na miejscu. Fachowcy uwijają się tu w wielkim dole, obok jeżdżących szynobusów. Na razie robota wygląda jakby była w polu, ale już pod koniec kwietnia będzie tu wygodny peron z wiatą, oświetleniem i ławeczkami - zapewnia w komunikacie rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec.
Żadnego biegania
To ważne, bo właśnie wtedy zamknięta zostanie estakada. Zacznie się jej kompleksowy, warty ponad 100 mln zł remont. I na czas tych prac (aż do 2018 r.!) pasażerowie w podróż w stronę Krzyża i reszty Polski mają ruszać z nowego przystanku. To dlatego budowa przy ul. Teatralnej jest taka ważna: to będzie na długi czas tymczasowy „dworzec” dla tysięcy ludzi.
- Ciężko będzie. Wąsko tutaj, ciasno, dojazd autem fatalny, bo trzeba będzie na ulicy stawać i torby wyładowywać. No i co będzie, jak ktoś z Poznania będzie do Kostrzyna czy do Berlina jechał? Na Teatralnej wysiądzie i będzie biegł na dworzec, by tam wsiąść do pociągu na Kostrzyn? - dopytuje Wanda Rutkowiak, którą spotkamy przy budowie.
Nie, nie będzie żadnego biegania. To już wiadomo. Na czas remontu estakady PKP zapewni „tranzytowym” pasażerom autobus, który dowiezie ich z nowego przystanku przy ul. Teatralnej na dworzec, skąd będą ruszały kursy w stronę Bogdańca, Witnicy, Kostrzyna i dalej.
Choć trzeba zaznaczyć, że na dziś taka pomocnicza komunikacja wydaje się niewykonalna - ul. Teatralna jest wiecznie zapchana (wytyczono nią objazd przez remont ul. Warszawskiej, który jednak na wiosnę ma się zakończyć), więc dziś taki autobus podstawiony przez PKP utkwiłby w korkach.
Plan robi wrażenie
Przypomnijmy: estakadę czeka kompleksowa przebudowa. Roboty obejmą wzmocnienie i zabezpieczenie konstrukcji oraz wnętrz 50 nisz, zostanie także wymieniony tor, modernizację przejdzie pięć stalowych wiaduktów. Dodatkowo odnowiony będzie także drugi peron. Pojawi się tu wiata, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Dla inwalidów i starszych zostanie uruchomiona winda. A na całym dworcu będzie nowoczesny monitoring.
PKP zaznacza jeszcze, że estakada będzie tak wyremontowana, żeby w przyszłości można było ułożyć na niej drugi tor.