Superkapsułą dolecisz z Lublina do Warszawy w chwilę

Czytaj dalej
Fot. materiały Hyperpoland
Paweł Żurek

Superkapsułą dolecisz z Lublina do Warszawy w chwilę

Paweł Żurek

Jak dostać się z Warszawy do Lublina w kilkanaście minut? Dzięki turbokapsule. Jednym z jej projektantów jest student z Puław.

Z Lublina do Warszawy w kwadrans? Byłoby to możliwe w specjalnej kapsule, umieszczonej w powietrzu na pylonach.

- Po doprowadzeniu kapsuły do odpowiedniej prędkości zaczęłaby się ona unosić. W środku takiej tuby praktycznie nie ma ciśnienia, więc opór spadłby prawie do zera. Silniki służyłyby jedynie do rozpędzania i podtrzymania prędkości. - tłumaczy Mateusz Żmudziński, absolwent I LO w Puławach i projektant z grupy Hyperpoland.

To zespół, który zaprojektował superszybką kapsułę o nazwie Hyperloop. Tworzą go studenci Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej. W sumie grupa liczy ponad 20 osób. Od zeszłego roku pracują nad maszyną, dzięki której czas podróży np. z Lublina do Warszawy mógłby skrócić się nawet kilkakrotnie.

Mateusz Żmudziński od czterech lat studiuje na Politechnice Warszawskiej. W grupie Hyperpoland odpowiada m.in. za lewitację, hamowanie i stabilizację maszyny.

- Kapsuła może rozwijać prędkości nawet do 1000 km/h dzięki temu, że w tubie nie ma oporu powietrza ani tzw. oporów tocznych z kół. Podobne zasady obowiązują w kosmosie. Jeśli kapsułę doprowadzi się do prędkości 100 km/h, wytwarza się siła, która sprawia, że pojazd „leci” - tłumaczy Mateusz Żmudziński.

Chcą zbudować prototyp

Efekt prac Hyperpoland, czyli prototyp superszybkiej kapsuły został doceniony na konkursie „SpaceX Hyperloop Pod Competition” organizowanym przez miliardera Elona Muska. Studenci z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej zakwalifikowali się do finału konkursu jako jedni z 2,6 tys. startujących. Przed nimi jednak kolejne wyzwanie. - Na finał chcemy zbudować prawdziwą kapsułę. Do tej pory był to prototyp. Potrzeba na nią ok. 150 tys. złotych. To będzie jednak tylko szkielet, bo kompletna kapsuła to koszt nawet 310 tys. złotych.

Jak podkreśla Mateusz Żmudziński, plany budowy kapsuły nie są nierealne. - Jedna powstaje już na trasie Dubaj - Abu-Dhabi. W mniej bogatych państwach może się ona pojawić za ok. 40 - 50 lat - przewiduje projektant.

***
Zobacz także:
Premierowy kurs pociągu Dart z Warszawy do Lublina

Paweł Żurek

Komentarze

39
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

POciągowy

Wg Chińczyków taki pociąg może rozwinąć prędkość 1000km/h. Pisała o tym prasa polska 2-3 lata temu. A teraz odgrzewa chiński kotlet w mikrofali. A jeszcze POkraki POdcierają swe gęby i PiSem i Kaczorem. Nie ma to jak sekta Pancernej Brzozy. Wszystko co złe to wina Pisuarów. A spadać POkraki w krzaki do sraki. Wyciągnijcie w końcu Tego moderatora z kibla. Niech zacznie uczciwie pracować, że POkraczne linki szkalujące Tych co nie pierdzą w POkraczną tubę były w ilościach mniejszych niż od czasu gdy szkopy kupili nasi agitkę za drobny grosz i uprawiają szkopską propagandę na peryferiach UE. Czyli w zadupiu UE.

ll

myślę ze teraz kiedy PIS chce wskrzesić transport rzeczny ,ten pomysł nie ma racji bytu,bo co z tego że szybko skoro promem o wiele przyjemniej .Być może naczelnik Jarosław przywróci do łask funkcję instruktora kulturalno-oświatowego zwanego potocznie kaowcem, który będzie nam umilał podróż w podobny sposób jak Stanisław Tym w filmie Rejs

gucio

po co ?
wystarczy taki pociąg jak we Francji, Japonii czy Chinach. 350 / h

gucio

" Na finał chcemy zbudować prawdziwą kapsułę. Do tej pory był to prototyp. "
prototyp to jest pierwszy , zbudowany w skali 1:1 , w pełni działający model nowego urządzenia - samolotu, samochodu . latający , jeżdżący.
ten wasz " prototyp " - to na papierze ?
eh , dzieci , dzieci ...

Wr

Na razie skupcie się na tym, aby nie schrzanić przebudowy linii kolejowej Waw-Lub do kosmicznej prędkości 160 km/h. A ten młody student lepiej niech spożytkuje parę i zdolności na projektowanie dobrze wyciszonych wagonów. Bo to jest nam potrzebne na dziś, a nie kapsuła, którą Niemcy będą miały za30 lat, a my za 300 (wyprodukowaną w IX Rzeszy i dofinansowaną z budżetu IX Rzeszy).

lbn

w tubtinie to SF

Oczytany

Prawda jest taka ze 50 lat temu już były takie kapsuły pod ziemią jest sieć tuneli którą podróżują elity

dziadek clowzetowy

Rozumiem że korzystanie z kibelka będzie możliwe ( odwrotnie jak dziś ) tylko na postojach ?

Adrian

Ludzie, czy wy we wszystkim musicie widzieć same wady. Gdyby nie takie projekty to w XXI wieku żylibyśmy jak w średniowieczu. Zamiast być dumnym z tego, że Polacy w osiągają sukcesy w dziedzinie techniki to wy tylko wszystko krytykujecie. Naprawdę szkoda mi Was.

Polak

a teraz wyobraźcie sobie taką implozję na odcinku bezpośrednio przed waszą rozpędzoną do kilkuset kilometrów na godzinę kapsuą, bo byla jakaś wada materialowa

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.