Setki milionów na tory

Czytaj dalej
Fot. Krzysztof Bednarek
Krzysztof Bednarek

Setki milionów na tory

Krzysztof Bednarek

PKP Kolej ogłosiła przetarg na modernizację linii Szczecinek - Runowo.

Największa od lat inwestycja kolejowa w naszym regionie dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 210 ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego przez Czaplinek, Złocieniec i Drawsko Pomorskie. PKP Polskie Linie Kolejowe opublikowały właśnie zamówienie na wykonanie projektu i prac budowlanych w systemie „Projektuj i buduj”. Roboty polegać będą na wyremontowaniu torów i towarzyszącej im infrastruktury kolejowej.

Modernizacja obejmować ma całkowitą wymianę toru nr 1, oraz wymianę toru nr 2 na odcinku ze Szczecinka do Drawska Pomorskiego. Dzięki temu przywrócony zostanie ruch dwutorowy na odcinku Łubowo - Szczecinek.

Przypomnijmy, że drugi tor na trasie Łubowo - Szczecinek zamknięty został w grudniu 2002 r. ze względu na zły stan techniczny. W ramach inwestycji planowana jest przebudowa przejazdów kolejowych, przebudowa nawierzchni i oświetlenia peronów wraz z elementami małej architektury. W planie jest modernizacja łączności na całej trasie.

Dzięki unowocześnieniu szlaku pociągi pasażerskie i autobusy szynowe będą mogły jeździć z prędkością około 120 km na godzinę. W tej chwili średnia prędkość, w zależności od odcinka trasy, waha się od 40 km/h do 80 km/h, a czas podróży ze Szczecinka do Runowa wynosi 1 godz. i 34 min.

Szacunkowa wartość prac to 177 mln zł. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Oferty otwarte zostaną 4 stycznia. Prace powinny zostać wykonane w ciągu 30 miesięcy.Dla mieszkańców Pojezierza Drawskiego linia kolejowa nr 210 ma ogromne znaczenie.

Szynobusami w kierunku Szczecina i z powrotem od wielu lat jeżdżą studenci, uczniowie szkół średnich, pracownicy zakładów pracy. Ale linia ta ma również strategiczne znaczenie dla wojska.

W okresie ćwiczeń to właśnie koleją na poligon drawski jest transportowany ciężki sprzęt wojskowy. Zarówno z naszych jednostek, jak i sprzęt wojsk NATO, który dociera do Szczecina drogą morską. W ostatnich latach na poligonie drawskim poczyniono ogromne inwestycje w infrastrukturę. Piętą achillesową pozostawał transport sprzętu na poligon.

Wprawdzie jakiś czas temu zmodernizowany został jeden tor na trasie z Drawska do Runowa, ale to okazało się niewystarczające. Pociągi do Szczecina jeżdżą wolno. Podróż ze Szczecinka do Szczecina trwa około 3 godzin.

Na odcinku ze Szczecinka do Runowa kursują 4 pary pociągów osobowych relacji Szczecinek-Szczecin i jedna para relacji Runowo Pomorskie-Szczecinek.

Linia o długości 150 km z Chojnic przez Szczecinek do Runowa wybudowana została w latach 1877 -1878 jako jednotorowa. Po roku 1900 wybudowano drugi tor na całej długości.

Krzysztof Bednarek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.