Nasza przestrzeń powietrzna to tylko wycinek światowego nieba. Fundamentem płynnego ruchu lotniczego jest współpraca międzynarodowa.
Przestrzeń powietrzna Unii Europejskiej jest mocno zatłoczona. Każdej doby wykonywanych jest w niej niemal 30 tysięcy operacji lotniczych. Wymaga to współpracy wszystkich instytucji, które biorą udział w tworzeniu i zarządzaniu podniebną przestrzenią. Jedną z nich jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Porządek na niebie jest bardzo istotny z punktu widzenia pasażera. PAŻP współpracuje więc z międzynarodowymi podmiotami odpowiedzialnymi za kształt przestrzeni powietrznej. Partnerami są zarówno instytucje państwowe jak i zrzeszenia i stowarzyszenia funkcjonujące na lotniczym rynku.
Nasza przestrzeń powietrzna to tylko wycinek światowego nieba. Jesteśmy elementem większej całości, a międzynarodowa współpraca powoduje, że podróże lotnicze między państwami odbywają się bez przeszkód.
Podróże bez granic
Niebo przypomina sieć dróg i autostrad. Specjaliści z branży lotniczej dążą do tego, by operacje lotnicze mogły być prowadzone bez przeszkód, a przede wszystkim bez odczuwalnych różnic podczas wykonywania przelotów nad terytorium poszczególnych państw.
Realizowana przez państwa europejskie Koncepcja Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej zakłada maksymalne ujednolicenie procedur, systemów i infrastruktury lotniczej zapewnianych w krajach UE przez stosowne instytucje. Do tego konieczna jest ścisła współpraca zainteresowanych podmiotów. Współpraca międzynarodowa angażuje instytucje lotnicze, które rozwiązują światowe problemy, opracowują nowe rozwiązania, jednolite procedury i dostosowują się do zmieniających się realiów rynkowych.
Gateway to Europe, Gateway to the East
W przypadku Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej duże znaczenie ma współpraca regionalna z innymi państwami Europy Środkowo-Wschodniej oraz umowy bilateralne wynikające z faktu, że ze względu na położenie geograficzne Polska stanowi istotny „pomost” łączący Wschód i Zachód. PAŻP ponadto aktywnie uczestniczy w realizacji programu SESAR, stanowiącego filar technologiczny inicjatywy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.
Dla zapewnienia lepszej współpracy w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym państwa europejskie grupują się w FAB-y, czyli funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej połączyła siły ze swym litewskim odpowiednikiem - agencją Oro Navigacija - z którą tworzy Baltic FAB.
Agencja współpracuje też ściśle z Eurocontrol, w tym z Network Managerem - organem zarządzającym ruchem lotniczym w Europie. Funkcjonuje odpowiedzialnie jako element europejskiej sieci, czego dowód dała niedawno udzielając pomocy niemieckiemu dostawcy usług żeglugi powietrznej DFS podczas kryzysu pojemności przestrzeni powietrznej w Europie. PAŻP doprowadziła także do tego, że w polskiej przestrzeni powietrznej wdrożono określony typ przestrzeni powietrznej - Free Route Airspace (FRA), a ściślej: POLFRA - rozwiązanie, które umożliwia planowanie przelotów bezpośrednio pomiędzy danymi punktami nawigacyjnymi, bez konieczności korzystania z istniejącej sieci dróg lotniczych.
W organizacji i grupie
PAŻP należy również do wielu inicjatyw branżowych. Przede wszystkim Agencja jest członkiem CANSO - organizacji zrzeszającej dostawców służb żeglugi powietrznej (ANSP) ze świata (CANSO Global) i Europy (CANSO Europe). Agencja uczestniczy w pracach takich instytucji, jak ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) czy EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego).
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej należy też do grupy A6, zrzeszającej najważniejszych dostawców służb żeglugi powietrznej w Europie. Przewodniczy konsorcjum B4, zrzeszającemu dostawców służb żeglugi powietrznej z Polski (PAŻP), Litwy (Oro Navigacija), Czech (ANS CR) i Słowacji (LPS). Konsorcjum zostało powołane do ujednolicania europejskiej przestrzeni powietrznej.
W listopadzie 2018 roku Agencja oraz międzynarodowe stowarzyszenie przewoźników powietrznych IATA podpisały Strategię Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski. Jest to dokument zawierającywiele inicjatyw związanych z rozwojem struktur przestrzeni powietrznej oraz zarządzaniem ruchem lotniczym. Polegają one między innymi na optymalizacji polskiej przestrzeni powietrznej także na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego, modernizacji infrastruktury i integracji ruchu dronów z lotnictwem załogowym. PAŻP podjęła również współpracę z innym zrzeszeniem przewoźników, Airlines for Europe.
Hiszpański debiut z dronami w tle
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej intensyfikuje obecność na forach międzynarodowych, gdzie w aktywny sposób promuje swoje rozwiązania z obszaru zarządzania ruchem lotniczym oraz wkład w rozwój bezpieczeństwa europejskiego lotnictwa. W marcu 2019 roku po raz pierwszy w historii Agencja wzięła udział w największym w Europie spotkaniu branży zarządzania ruchem lotniczym - World ATM Congress (WAC).
Hasłem przewodnim obecności PAŻP na WAC 2019 było Gateway to Europe. Gateway to the East, nawiązujące do strategicznego położenia polskiej przestrzeni powietrznej i jej znaczenia w kształtowaniu ruchu lotniczego w Europie i regionie. W tym właśnie tonie pozostawała debata o roli Europy Środkowo-Wschodniej w zarządzaniu ruchem lotniczym, zorganizowana na stanowisku wystawienniczym PAŻP we współpracy z litewską agencją Oro Navigacija. W debacie uczestniczyli między innymi Dr Christine Berg z Komisji Europejskiej i Prezes Oro Navigaciji Mindaugas Gustys, reprezentowane było także polskie Ministerstwo Infrastruktury oraz instytucje i firmy jak zrzeszająca przewoźników lotniczych IATA, WizzAir i zapewniająca służby żeglugi powietrznej w Rumuni Romatsa.
Dzięki zainstalowanym symulatorom odwiedzający ekspozycję Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej mogli przekonać się jak działają autorskie systemy PAŻP: wspierająca pracę służb żeglugi powietrznej PANDORA i ułatwiający zarządzanie przestrzenią powietrzną CAT. Zaprezentowany został także po raz pierwszy poza Polską system PansaUTM - koncepcja zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi, na którą składają się autorskie rozwiązania operacyjne PAŻP oraz część systemowa dostarczana przez partnera technologicznego HAWK-E, zintegrowana z aplikacją Droneradar.
Na ekspozycji PAŻP zademonstrowany został też projekt mający na celu poprawę przewidywalności warunków na drodze startowej, a co za tym idzie - zwiększenie bezpieczeństwa operacji lotniczych. Przedstawione rozwiązania technologiczne cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem i uznaniem. Wyróżnić tu należy mocno zaawansowany system PansaUTM.
Podczas WAC 2019 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej była gospodarzem trzech wycieczek tematycznych z cyklu SESAR Walking Tours, podczas których grupy zainteresowanych miały możliwość zapoznania się z już wdrożonymi oraz dopiero rozwijanymi projektami powstającymi w ramach koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, realizowanymi przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
W Madrycie Agencja miała też zaszczyt zorganizować spotkanie A6 Alliance Steering Board - przedstawicieli zarządów sojuszu największych w Europie agencji dostarczających służby żeglugi powietrznej, którzy zebrali się, by rozmawiać o problemach i przyszłości zarządzania ruchem lotniczym.
Wydarzenie to było jednym z licznych momentów, podczas których znamienite osobistości i przedstawiciele najważniejszych instytucji, firm i stowarzyszeń branży lotniczej odwiedzili stanowisko wystawiennicze Agencji. W oficjalnym otwarciu ekspozycji PAŻP na World ATM Congress 2019 wzięli udział: Prezes PAŻP Janusz Janiszewski, Dyrektor Generalny DG Move z ramienia Komisji Europejskiej Henrik Hololei, Ambasador Polski w Hiszpanii Marzenna Adamczyk, Prezes ULC Piotr Samson i Pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. BSP Małgorzata Darowska.