Przychodzi pacjent do apteki. O co pytać i co wiedzieć powinien?
Standardowy termin realizacji recepty nie może przekroczyć 30 dni od daty jej wystawienia. Inaczej jest jednak w przypadku recepty na antybiotyk – jest ona ważna jedynie przez 7 dni. Jeżeli na recepcie widnieje adnotacja, że jest to lek immunologiczny wytwarzany specjalnie dla pacjenta, ma on na jej realizację 90 dni. Z kolei receptę na lek sprowadzany z zagranicy możemy zrealizować w ciągu 120 dni.
Przeciętna wizyta w aptece trwa zaledwie kilka minut. Warto wiedzieć, jak możemy ją usprawnić
Odwiedzając aptekę, pacjenci często nie zdają sobie sprawy, jak ważna jest rozmowa z farmaceutą. Pytania farmaceuty nierzadko pozostają bez odpowiedzi – klienci nie wiedzą, jakie dokładnie leki przyjmują, czy na jakie dolegliwości jeszcze się leczą. Bywa też tak, że część informacji jest ukrywana, ponieważ niektórzy wstydzą się przyznać do pewnych objawów lub nałogów albo po prostu uważają je za nieistotne. Zdarza się też, że boją się zadawać pytania – nie wiedzą, jakie kwestie warto poruszyć lub obawiają się, że ich problem zostanie zbagatelizowany. Pamiętajmy zatem, że zaufanie i szczerość w rozmowie skracają czas wizyty w aptece, ułatwiają pracę farmaceuty i pomagają w dobraniu najlepszych medykamentów.
Wychodzisz od lekarza? Sprawdź receptę
Otrzymując receptę od lekarza, zwróćmy uwagę na jej czytelność – jeśli farmaceuta będzie miał problem z odczytaniem nazwy leku czy rozszyfrowaniem podpisu lekarza, może nie wydać przepisanego preparatu. Dobrze wypełniona recepta musi zawierać: numer, datę, dane pacjenta (imię i nazwisko, nr PESEL, adres), określenie oddziału NFZ, kod uprawnień dodatkowych, dane dotyczące świadczeniodawcy, dane dotyczące wystawianych leków, pieczątkę i podpis lekarza. Na podstawie dowodu osobistego farmaceuta może jedynie poprawić błędnie wpisany nr PESEL lub adres.
Uważaj! Możesz odejść z kwitkiem
Farmaceuta ma prawo nie wydać leku, gdy na recepcie brakuje wymaganych danych, recepta jest przeterminowana (czytaj ramka obok), a także wtedy, gdy ma uzasadnione wątpliwości co do autentyczności recepty lub zapotrzebowania na przepisane na niej leki, oraz gdy osoba podająca receptę ma mniej niż 13 lat.
W wypadku błędnej recepty albo jej braku – aptekarz ma prawo wydać lekarstwo na receptę jedynie w przypadku nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, np. jeśli osoba cierpiąca na chorobę przewlekłą przebywa na urlopie i zapomniała zabrać potrzebnego leku ze sobą. W takiej sytuacji pacjent otrzyma preparat w najmniejszym terapeutycznym opakowaniu. Farmaceuta, wydając lek, kieruje się wówczas jedynie własną wiedzą i doświadczeniem.
Pamiętajmy, że produkty medyczne z aptek nie podlegają zwrotom.