Problem z reklamacją? Tu pomogą!

Czytaj dalej
Fot. 123rf
Kaśka Borek

Problem z reklamacją? Tu pomogą!

Kaśka Borek

Nie wiesz, jak złożyć reklamację w sklepie, aby była skuteczna? Chcesz oddać wadliwy towar? Pomogą ci eksperci - fachowo i za darmo. Wyliczamy, gdzie ich szukać. Opisujemy, jak pomogą

Nie wiesz, jakie masz prawa jako klient sklepu (czyli konsument)? Nie potrafisz napisać pisma reklamacyjnego? Sprzedawca cię zbywa? Podpowiadamy, kto, jak i gdzie pomoże ci w konsumenckich bojach.

Infolinia konsumencka

Działa pod numerem 801 440 220 od poniedziałku do piątku w godzinach 8–18.
Pod tym numerem możesz:

Gdy sprawa wymaga analizy dokumentów

W takich przypadkach możesz skorzystać z bezpłatnych porad prawnych prowadzonych drogą elektroniczną. To wygodne rozwiązanie. Aby móc z niego skorzystać, napisz na adres: porady@dlakonsumentow.pl.

W inspekcji handlowej

Pomocy możesz szukać również u pracowników wojewódzkich inspektoratów inspekcji handlowej. Działają na terenie całej Polski. W inspekcji możesz uzyskać poradę osobistą, telefoniczną lub mejlową – zarówno w sprawach prostych, jak i złożonych.

Federacja Konsumentów

Fachową oraz bezpłatną pomoc prawną świadczą również liczne oddziały Federacji Konsumentów. Adresy konkretnych jednostek na terenie całego kraju znajdziesz na przykład na stronie internetowej: federacja-konsumentow.org.pl.

Miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów

Działają przy twoim urzędzie miasta lub starostwie – właśnie tam o nich pytaj. Ci rzecznicy, poza poradnictwem, mogą także na przykład pomóc ci napisać pismo reklamacyjne czy procesowe. Mogą również wystąpić z powództwem na twoją rzecz lub, za twoją zgodą, przyłączyć się do trwającego postępowania sądowego w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Są też inne instytucje

Działa również wiele instytucji wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach.

To musisz wiedzieć

Istnieje również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), ale podejmuje działania tylko w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Ważne informacje

Instytucja. Europejskie Centrum Konsumenckie
Linie lotnicze zagubiły lub zniszczyły twój bagaż? Hiszpańskie biuro podróży nie wywiązało się z umowy? Brytyjski sklep internetowy nie przysłał zamówionej sukienki? Niemiecki diler sprzedał wadliwe auto? W takich sytuacjach zgłoś się po bezpłatną pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Należy ono do ECC-Net, sieci centrów, które informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej, bezpłatnie udzielają porad i pomocy w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych. Do ECK można zgłaszać skargi na przedsiębiorców związane z zakupami w innych krajach UE, Norwegii i Islandii i podróżami po Europie.

Poniżej wyliczamy, jak się skontaktować z centrum:

Do zadań ECK nie należy rozpatrywanie: 1) sporów pomiędzy przedsiębiorcą a przedsiębiorcą, 2) spraw pomiędzy polskim konsumentem a polskim przedsiębiorcą, 3) spraw spoza terytorium Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.

Pomoc. Usługi telekomunikacyjne
W sprawach związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych (np. spór z operatorem telefonicznym) i pocztowych możesz uzyskać pomoc w Centrum Informacji Konsumenckiej, które działa przy prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Porady udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15–16.15 pod numerami: 801 900 853 lub 22 534 91 74.
Dodatkowo spory o prawa majątkowe wynikłe z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub pocztowych rozpatruje polubowny sąd konsumencki przy prezesie UKE.

Z życia. Zanim zadzwonisz po poradę, przygotuj
Dzięki infolinii konsumenckiej możesz otrzymać szybką i rzeczową poradę dotyczącą sporu ze sprzedawcami stacjonarnymi, internetowymi czy usługodawcami. Przygotuj się jednak do rozmowy z ekspertem, aby, po pierwsze, rozmowa przebiegała sprawnie, po drugie – żebyś jak najwięcej z niej skorzystał. Radzimy mieć pod ręką przybory do notowania oraz dokumenty dotyczące sprawy, z jaką dzwonisz. Przejrzyj je przed rozmową i przypomnij sobie ich treść. Niech specjalista otrzyma najważniejsze fakty na temat sprawy i dotychczasowych działań.

Warto wiedzieć

Gdy robisz zakupy przez internet
Towary zakupione w sklepie internetowym można oddać.

Nie trzeba podawać powodu rezygnacji z zakupu.

Powód odesłania towaru jest twoją sprawą, ale...

Kupując przez internet, masz prawo do zwrotu.

Uwaga! Nie zawsze możesz oddać towar!
Są sytuacje, gdy jest to prawnie niemożliwe.

Kaśka Borek

Zawodowo obecnie zajmuję się przede wszystkim szeroko pojętym poradnictwem. Jestem otwarta na ludzi i świat, ciekawa wydarzeń. Chcę zrozumieć innych, poznać ich intencje, zainteresowania i kłopoty.
Prywatnie interesuję się sportami ekstremalnymi i aranżacją wnętrz.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.