Rozpoczynają się kolejne konsultacje społeczne, dotyczące obwodnicy. Wczoraj poznaliśmy dwa warianty jej przebiegu.
- Południowa obwodnica miasta to konieczność – przekonuje prezydent miasta Janusz Kubicki. Nie wszyscy mieszkańcy się z tym zgadzają. Wczoraj w ratuszu zaprezentowano dwa warianty przebiegu tej nowej trasy. Na razie pieniędzy na jej budowę nie ma. Miasto wystartuje w konkursach, by je zdobyć. Jeśli się uda, to budowa ruszy w 2021, a zakończy w 2023 roku. Zdaniem gospodarza miasta, trzeba jednak już teraz przygotowywać dokumentację i załatwiać formalności, by potem nie obudzić się z ręką w nocniku. To wszystko wymaga czasu. Sporo czasu...
- Przecież poważne rozmowy o budowie łącznika (os. Pomorskie) z S-3 rozpoczęliśmy w 2007 roku, a dopiero teraz tę drogę budujemy – przypomina J. Kubicki. Stąd – myśląc o planowanej obwodnicy – 8 stycznia 2015 miasto podpisało umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Po jakimś czasie przedstawiono pięć wariantów przebiegu nowej, miejskiej drogi. Rozpoczęły się konsultacje społeczne, więcej głosów było na nie, ale dotyczyły one sprzeciwu wobec różnych wariantów przebiegu trasy.
Mieszkańcy gminy Świdnica chcieli wariant najbliżej centrum miasta, a zielonogórzanie odwrotnie
Przemysław Hamera, dyrektor GDDKiA, wczoraj podkreślał, że z tych pięciu propozycji, wybrano dwie (to tzw. wariant pomarańczowy i niebieski). Okazuje się, że są one najlepsze ze względów ekonomicznych czy środowiskowych. Do nich było też stosunkowo najmniej uwag, które zostały uwzględnione. I poprzednie propozycje zostały skorygowane. - Generalnie mieszkańcy gminy Świdnica chcieli wariant najbliżej centrum miasta, a zielonogórzanie odwrotnie – mówi Maciej Janecki z GDDKiA, który zaprezentował dwa warianty przebiegu obwodnicy południowej.
Wariant III – pomarańczowy zaczyna się na istniejącym skrzyżowaniu, na początku obwodnicy Wilkanowa (tu byłoby rondo). Dalej droga miałaby pobiec do ul. Zielonogórskiej (między skansenem a zjazdem do stadniny koni), dalej lasem omijając Ochlę i połączy się z ul. Jędrzychowską nowym rondem. Później przejdzie obok śmietniska w Raculi i połączy się z ul. Głogowską i nowym rondem. Będzie miała ponad 12 km długości.
Wariant II – niebieski rozpocząłby się na obwodnicy Świdnicy i dalej droga biegłaby do przedłużenia ul. Botanicznej – Zielonogórskiej. Wykorzystana byłaby droga leśna, omijając os. Kwiatowe, dalej lasem do Raculi… Trasa liczyłaby także 12 km.
W obu przypadkach zaplanowano przejazdy gospodarcze pod drogą, m.in. przy trasie dawnej kolei szprotawskiej czy przy przedłużeniu ul. Nowej. Będą też zamknięte szlabanami zjazdy do lasu.
Dzięki tej obwodnicy odciążona zostanie Trasa Północna. Obwodnica ułatwi też komunikację, zwłaszcza mieszkańcom dzielnicy Nowe Miasto. - Ważne jest to, że ona odciąży też Drzonków i Raculę z ruchu ciężarówek – dodaje J. Kubicki. - Po wybudowaniu jej wprowadzilibyśmy tam zakaz dla samochodów ciężarowych.
Prezydent zapewnia też, że przy obwodnicy nie powstaną żadne fabryki, mieszkania
Obwodnica byłaby jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. Nie ma potrzeby budowania czterpasówki, bo zgodnie z badaniami przewidywane jest tam natężenie ruchu - 8 tysięcy pojazdów na dobę. Prezydent zapewnia też, że przy obwodnicy nie powstaną żadne fabryki, mieszkania. Nie ma planów uzbrajania terenów. Tak też jest we Wrocławiu czy Warszawie. Jednak te wszystkie argumenty nie przekonują przeciwników budowy obwodnicy, którzy obecni byli na wczorajszym spotkaniu.
- Teraz rozpoczynamy kolejne konsultacje. W poniedziałek zapraszamy mieszkańców do Centrum Pomocy Rodzinie przy ul. Długiej na 17.00, we wtorek też na 17.00 do SP-8 przy ul. Kąpielowej, a w środę, także o 17.00, do świetlicy w Raculi - zachęcają prezydent i dyrektor GDDKiA. - Przedstawimy warianty, będzie projektant.
Czekamy na uwagi! My także liczymy na Państwa głosy w tej sprawie.