Nowe komendy miały być wygodne i ładne. Zdaniem NIK Policja przepłaciła za remonty
Kontrolerzy przyjrzeli się programowi standaryzacji komend policji. Ich zdaniem niektóre inwestycje mogły być nawet o połowę tańsze.
W Kujawsko-Pomorskiem w ramach programu standaryzacji komend i komisariatów nowe siedziby policji powstały w Tucholi, Sępólnie Krajeńskim i Inowrocławiu. W Tucholi komendę powiatową przeniesiono w nowe miejsce ze starego gmachu przy skrzyżowaniu ulic Pocztowej i Świeckiej na ulicę Dworcową. Z kolei w Inowrocławiu na potrzeby nowej siedziby komendy powiatowej zaadaptowano pomieszczenia w dawnym kasynie wojskowym.
W Tucholi policjanci nową siedzibę mają od dwóch miesięcy. Budowa gmachu przy ulicy Dworcowej trwała od połowy 2014 roku i pochłonęła prawie 15 mln zł. Tym samym opuścili stary, niespełniający już wymogów infrastruktury budynek u zbiegu ulic Pocztowej i Świeckiej.
- W budynku oprócz pokoi biurowych jest zespół pomieszczeń dla osób zatrzymanych z trzema dwuosobowymi celami, pomieszczenie z trenaże-rem strzeleckim i siłownia - wyjaśnia podinsp. Monika Chlebicz, rzeczniczka prasowa kujawsko-pomorskiej KWP. Są też garaże z sześcioma stanowiskami dla radiowozów, kojce i wybieg dla psów.
Z kolei w nowej siedzibie policji w Sępólnie Krajeńskim znalazło się miejsce dla 60 mundurowych, wyremontowano budynek administracyjny i garaż. Inwestycja kosztowała prawie 7 mln zł, w tym 4 mln to pieniądze przekazane w ramach programu standaryzacji.
Budowy i remonty, które do tej pory zakończono w kujawsko-pomorskim garnizonie policji, pochłonęły już ponad 48 mln zł.
Program standaryzacji komend zakładał przeprowadzenie remontów i budowanie nowych budynków według ustalonego szablonu. Te wytyczne znalazły się w „Księdze znaku i elementów identyfikacji wizualnej komend i komisariatów policji”, dokumencie opublikowanym przez MSW w czerwcu 2013 roku. W szablonie określone zostały, między innymi, nowe logo policji, ale także szczegółowe wytyczne dotyczące, np. rodzaju płyt, które mają się znaleźć na elewacjach remontowanych budynków.
Programowi przyjrzeli się analitycy Najwyższej Izby Kontroli. Wzięli pod lupę realizację inwestycji na poziomie MSW oraz w komendach stołecznej i wojewódzkiej w Lublinie.
- Program przygotowano i przyjęto nierzetelnie, bez przeprowadzenia konsultacji z jednostkami Policji, które odpowiadały za inwestycje
- mówi Krzysztof Kwiatkowski, prezes NIK. - Przyjęte rozwiązania architektoniczne spowodowały konieczność poniesienia w wielu jednostkach kosztów nawet o 50 procent większych - od przeciętnej ceny 1 metra kwadratowego nowej komendy lub komisariatu - niż wcześniej zakładano.
Wnioski NIK przekazała do MSWiA.