Marzena Rogozik

Nowa Huta. Miejsce na parking pilnie potrzebne

Mieszkańcy wskazują, że np. w tym rejonie, przy NCK i al. Jana Pawła II mógłby powstać parking dla autokarów Fot. Fot. Joanna Urbaniec Mieszkańcy wskazują, że np. w tym rejonie, przy NCK i al. Jana Pawła II mógłby powstać parking dla autokarów
Marzena Rogozik

Wycieczki turystów powinny zatrzymywać się w dzielnicy na dłużej, zwiedzać ją, ożywiać i zasilać kieszenie lokalnych przedsiębiorców

Nowa Huta wciąż nie może wybić się na dzielnicę słynącą z turystyki. Rzadko zaglądają tu zagraniczne wycieczki, częściej mniejsze grupy zapaleńców lubiących zwiedzanie ciekawych zakamarków, których trudno szukać w klasycznym przewodniku po Krakowie.

To ma się zmienić - takie przynajmniej są założenia koncepcji objęcia Nowej Huty parkiem kulturowym. Część mieszkańców uważa jednak, że ożywienie dzielnicy wymaga wykonania podstawowych inwestycji. Chodzi m.in. o parkingi dla autobusów wycieczkowych.

- By zatrzymać turystów w Nowej Hucie, w tutejszych restauracjach czy kawiarniach trzeba umożliwić autokarom parkowanie. Inaczej wycieczki będą nadal omijać dzielnicę, bo nie mamy ani jednego takiego parkingu - stwierdza Bożena Trzaska-Gmyrek, mieszkanka os. Szkolnego.

W całym Krakowie jest 20 miejsc, w których dozwolony jest postój autokarów do 10 minut. Jednak prawie wszystkie w centrum miasta - najdalej wysunięty przystanek dla autokarów to ten przy sanktuarium w Łagiewnikach. W Nowej Hucie nie ma żadnego. - Dzielnica w ogóle cierpi na niedobór parkingów, przez to znalezienie miejsca dla tak dużego pojazdu, jak autobus, graniczy z cudem - mówi Marcin Pawlik, organizator lokalnych imprez turystycznych i założyciel portalu Nowa Huta Travel. - Kierowcy autokarów szukają więc miejsc na tych wyznaczonych dla samochodów osobowych - zauważa. Jeśli udaje im się znaleźć kilka wolnych miejsc obok siebie parkują np. wzdłuż al. gen. Andersa czy al. Jana Pawła II - przy NCK.

Zdaniem Marcina Pawlika każdy turysta w Nowej Hucie to korzyść dla lokalnych przedsiębiorców i mieszkańców, dlatego wszystkie działania, które zatrzymają tu turystów są pożądane. - Trzeba zaplanować parkingi dla autokarów, ale w niewielkiej odległości od najważniejszych atrakcji turystycznych - wyjaśnia nowohucianin. - Wielka szkoda, że przez ostatnie inwestycje nie ma szans na taki parking przy kopcu Wandy, który jest jednym z najcenniejszych obiektów w Krakowie - zaznacza Marcin Pawlik.

Sam proponuje dwie lokalizacje, które umożliwiałyby turystom zwiedzanie dzielnicowych atrakcji. Jeden parking mógłby pojawić się przy NCK (blisko centrum dzielnicy), a drugi w rejonie Zalewu Nowohuckiego.

Takie lokalizacje umożliwiałyby wycieczki np. z placu Centralnego (w rejonie, którego wysiadaliby turyści) przez al. Róż, pod czołg na os. Górali i ul. Bulwarową nad Zalew Nowohucki, gdzie czekałby na nich autokar.

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu twierdzą, że zdają sobie sprawę, jak ważne jest uregulowanie tej kwestii, ale dla Nowej Huty takiego planu jeszcze nie ma. - Jesteśmy otwarci na ten pomysł, jeśli jest taka potrzeba. Jednak chcielibyśmy uzyskać opinię rady dzielnicy i jej sugestie, najlepiej skonsultowane z mieszkańcami - przyznaje Michał Pyclik z ZIKiT.

Józef Szuba, zastępca przewodniczącego Dzielnicy XVIII Nowa Huta, pracujący w komisji infrastruktury i planowania przestrzennego uważa, że najwyższy czas, by ograniczyć samowolne parkowanie w miejscach, gdzie nie powinny zatrzymywać się większe pojazdy. - Konkretnych przymiarek co do lokalizacji takich miejsc dla autokarów nie robiliśmy, ale wydaje mi się, że mógłby to być np. teren przy ul. Bulwarowej od strony al. Solidarności i po drugiej stronie w rejonie Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego - mówi Józef Szuba.

Konieczność wyznaczenia takich miejsc widzi również Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. kultury i promocji miasta. - Wiem, że jest to jeden z postulatów mieszkańców ściśle związany z planami wprowadzenia parku kulturowego. To jest w tej chwili duża słabość, dlatego uporządkowanie parkowania m.in. autokarów, będzie kluczowe. Omówię tę kwestię z prezydentem Jackiem Majchrowskim - zapewnił nas wiceprezydent Andrzej Kulig.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 22

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Marzena Rogozik

Komentarze

4
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Oj nie tylko tam. Takich potrzebnych miejsc jest całe multum na terenie całego kraju. Ilość posiadaczy pojazdów z roku na rok rośnie, ulice są przepełnione i trudno znaleźć dobrą lokalizację. W takich chwilach cieszę się, że mieszkam w mniejszym mieście i ten problem mnie nie dotyczy, bo mam do dyspozycji całkiem sporo komfortowych parkingów, jak http://fortparking.pl/ który mogę polecić każdemu, kto trafi na Mazowsze, żeby wylecieć w podróż z lotniska w Modlinie.

Obawiam się, że nie tylko tam. Takie miejsca są (z tego, co się orientuję) pilnie potrzebne w wielu lokalizacjach w Polsce i władze samorządowe nie robią zbyt wiele w tym kierunku. Dobrze jest wobec tego mieszkać w niewielkim Modlinie na Mazowszu, gdzie parkingów jest pod dostatkiem z uwagi na towarzystwo lotniska. Mogę tutaj do woli korzystać z dobrodziejstw parkingowych np. na https://bezpiecznyparkingmodlin.pl/

olo

Zwiedzanie blokowisk pozastawianych samochodami. A może by jakieś parkingi dla mieszkańców zrobić? Albo ulice wyremontować? Chyba, że to ma być zwiedzanie rezerwatu?

Burmistrz Nowej Huty

oswietlenie juz zlikwidowano dzieki czemu kibice przestali tam chodzic,na obietnicach pana pre-zydenta o przebudowie sie skonczylo bo dla niego wazniejsze byly stadiony krakowskie czyli zatem najlepiej zburzyc te ruiny i zbudowac parking w pakiecie z automyjnia a otwarcie tego kompleksu najlepiej przed wyborami oczywiscie z udzialem wczesniej wymienionego

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.