Na przejściach pieszy musi być bezpieczny - rolą drogowców jest by tak było

Czytaj dalej
Fot. ZDMiKP w Bydgoszczy
Sławomir Bobbe

Na przejściach pieszy musi być bezpieczny - rolą drogowców jest by tak było

Sławomir Bobbe

Progi spowalniające, fluorescencyjne znaki, wyniesione skrzyżowania, doświetlone przejścia - to ma poprawić bezpieczeństwo pieszych, zwłaszcza wieczorami i w czasie złej pogody.

- Na bydgoskich ulicach stosujemy coraz więcej elementów poprawiających bezpieczeństwo. Nowe jezdnie, drogi rowerowe, buspasy mają poprawiać płynność ruchu oraz bezpieczeństwo kierowców i pieszych. W ubiegłym roku realizowaliśmy zdania na bydgoskich ulicach za ponad pół miliarda złotych - pochwalił się ZDMiKP w Bydgoszczy.

Drogowcy pilniej zaczęli wsłuchiwać się w głosy mieszkańców i obserwować statystyki. Tam gdzie kierowcy mają największe trudności z przestrzeganiem przepisów i tam, gdzie wnioskują o to mieszkańcy powstają wyniesione skrzyżowania, a na drogi trafiają progi spowalniające. To spora zmiana, bo jeszcze niedawno drogowcy ociągali się z układaniem „leżących policjantów”. Zwłaszcza tam, gdzie kursowała komunikacja miejska jako argument wykorzystując fakt, że autobusom ciężko byłoby przez takie progi przejeżdżać. Dziś nie jest to problemem - nieopodal szkoły przy Bora-Komorowskiego progi ustawiono tak, że autobus jest w stanie przejechać nie wjeżdżając na nie - samochody osobowe muszą jednak zwalniać. Przy przejściach dla pieszych w okolicach szkół pojawiają się również fluorescencyjne znaki drogowe, które są doskonale widoczne nawet w czasie pochmurnej pogody.

Oświetlone przejścia

- Przed liniami przejść dla pieszych instalujemy też elementy odblaskowe wbudowane w nawierzchnię jezdni. To dodatkowa informacja dla kierowców o zbliżaniu się do miejsc, gdzie należy zachować jeszcze większą ostrożność - informuje Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP. - Progi zwalniające montowane są zarówno przed jak i za przejściem dla pieszych. Ma to uniemożliwić kierowcy wymijanie progów i wjazd na przeciwległy pas ruchu.

Mieszkańcy docenili również doświetlenie wertykalne przejść dla pieszych. Indywidualnie dobierane kierunki doświetlenia dla każdego przejścia sprawia, że takie miejsca z daleka bije światłem, a pieszy jest widoczny dla kierowcy zawsze jako jasny punkt na ciemniejszym tle.

Chcą na każdym osiedlu

Pomysł spodobał się na tyle, że mieszkańcy z różnych stron miasta naciskają na „swoich” radnych by ci forsowali montaż takiego oświetlenia na osiedlach. Na razie udało się w ten sposób podświetlić 23 przejścia. Docelowo ma to być 75 starannie wyselekcjonowanych przejść dla pieszych w całym mieście. W selekcji tej udział brali drogowcy, ale również specjaliści z Wydziału Zarządzania Kryzysowego, Społeczny Rzecznik Pieszych oraz policja.

Sławomir Bobbe

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.