Sławomir Cichy

Kierownica po prawej, czyli kup pan "anglika" [INTERAKTYWNE ZDJĘCIE]

Skoda Fabia 1.2 benzyna– rocznik 2007 – przebieg 115 tys. mil - cena 2150 Ł (od 15 tys. zł) Skoda Fabia 1.2 benzyna– rocznik 2007 – przebieg 115 tys. mil - cena 2150 Ł (od 15 tys. zł)
Sławomir Cichy

Część polskich kierowców już zaciera ręce. Oto od stycznia 2015 r. możliwe będzie rejestrowanie samochodów z kierownicą po prawej stronie. To decyzja Komisji Europejskiej nakazująca dostosować polskie prawo do standardów Unii. Kierowcy liczą, że ceny aut z Wielkiej Brytanii pozostaną nawet o połowę tańsze od ich europejskich odpowiedników, a więc będą ciekawą alternatywą przy zakupie.

Jeszcze kilka miesięcy temu rynek „anglików” w Polsce oceniany był na nawet 200 tys. aut, które sprowadzone zostaną w ciągu najbliższych trzech lat.

Tymczasem na przeszkodzie mogą stanąć… ceny ubezpieczenia obowiązkowego OC. Towarzystwa oceniają właśnie ryzyko jazdy takim autem po naszych drogach, a jest to o tyle trudne, że dotychczas samochody z kierownicą po prawej stronie stanowiły margines.

- Towarzystwa ubezpieczeniowe jeszcze nic nie ustaliły. Ceny OC pozostają wielką niewiadomą. Na pewno będą się różniły w zależności od Towarzystwa i będą zależały od wielu kryteriów, takich jak wiek auta, moc silnika czy bezwypadkowa jazda kierowcy – mówi Adrian Kościuk, doradca w CUK Ubezpieczenia. Różnice w stawkach na pewno wyniosą od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych, dlatego radzimy przyszłym polskim posiadaczom tzw. "anglików" porównać na początku stycznia ceny polis OC.

Trudno też pokusić się o analogię z krajami Europy Zachodniej, gdzie struktura dróg jest zupełnie inna niż w Polsce, a więc ceny ubezpieczeń za takie auta inne.

- Pamiętajmy, że tego typu samochody są przeznaczone do poruszania się w całkowicie innych warunkach. Kierowca ma mocno ograniczoną widoczność – mówi mł. insp. Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Szczególnie trudne są w takim wypadku manewry wyprzedzania, omijania czy nawet wyjazdu z miejsca postojowego, które wymagają od kierowcy wysunięcia się na lewą stronę, bądź prośby pasażera o pomoc.

Dotychczas samochody sprowadzane z kierownicą po prawej stronie mogły być rejestrowane w Polsce jedynie po dokonaniu kosztownej (4-15 tys. zł) modyfikacji, polegającej na przełożeniu kierownicy oraz przeniesieniu na drugą stronę pedałów gazu, sprzęgła i hamulca jak również podzespołów pod maska silnika.

Od stycznia tak kosztowne zmiany nie będą potrzebne. Różnice między "anglikiem" a "europejczykiem", poza oczywistymi, jak kierownica po prawej stronie i odwrócona deska rozdzielcza, czy różnice pod maską w umieszczeniu niektórych podzespołów, nie są kosztowne przy wymianie. Spójrzcie poniżej.

Najedź kursorem na punkty na zdjęciu i czytaj więcej o różnicach

Sławomir Cichy

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.