Filmy oraz serial o tajemnicy zaginięcia ORP „Orzeł”, „Sztuce kochania” i Powstaniu Wielkopolskim
Powstaje film o ostatnich dwóch tygodniach wojennych dziejów słynnego okrętu podwodnego „Orzeł”.
„Orzeł. Ostatni patrol” to tytuł produkcji filmowej, opowiadającej o najsłynniejszym polskim okręcie podwodnym z czasów II wojny światowej. Zdjęcia rozpoczną się w sierpniu lub we wrześniu tego roku. Z niewyjaśnionych do dziś przyczyn ORP „Orzeł” zaginął wraz z całą załogą podczas patrolu na Morzu Północnym na przełomie maja i czerwca 1940 roku. Wcześniej wsławił się brawurową ucieczką z internowania w stolicy Estonii, skąd - pozbawiony map - przedostał się po wielu przygodach do Wielkiej Brytanii. Na pomysł realizacji filmu wpadł dwa lata temu łódzki reżyser Jacek Bławut. Zainspirował go finalny epizod wojennych losów - ostatni patrol i tajemnicze zaginięcie okrętu w 1940 roku.
Ekipa ma w planie odtworzyć dwa tygodnie poprzedzające to niewyjaśnione do dziś wydarzenie. W prologu do filmu pokazane zostaną wcześniejsze losy statku - w tym słynna ucieczka „Orła” z estońskiego Tallina w 1939 roku i jego rejs do Anglii. Historię tę opowiedział już w 1958 roku inny film, którego reżyserem był Leon Buczkowski. - „Orzeł” w moim filmie ciągle odnosi zwycięstwa, bo każdego dnia pojawia się na arenie inny rodzaj wroga. Wszystko odbywa się w zamknięciu, w poczuciu totalnej klaustrofobii i zagrożenia - tłumaczy reżyser. Jacek Bławut wyliczył koszt realizacji filmu na 8 milionów złotych. Scenariusz został zaopiniowany pozytywnie - Polski Instytut Sztuki Filmowej przyznał na produkcję trzy miliony złotych. Zdjęcia plenerowe będą kręcone w Gdyni, Warszawie i Tallinie.
Wszystkie sekwencje rozgrywające się wewnątrz statku powstaną w komputerze. Etatową załogę okrętu stanowiło sześciu oficerów oraz 54 podoficerów i marynarzy. Oficerowie zajmowali stanowiska dowódcy okrętu, zastępcy dowódcy okrętu, nawigatora, oficera broni podwodnej oraz I i II mechanika.
Marynarzy na ekranie kreować będą znakomici aktorzy: Adam Woronowicz, Antoni Pawlicki, Dawid Ogrodnik, Tomasz Ziętek, Tomasz Schuchardt i Mateusz Kościukiewicz. Realizatorzy na razie nie chcą jednak zdradzić, który z nich wcieli się w postać komandora podporucznika Jana Grudzińskiego, dowodzącego „Orłem”. Premiera w 2018 roku.
***
Wydawca Tadeusz Zysk będzie producentem przygotowywanego 13-odcinkowego serialu o Powstaniu Wielkopolskim. Współproducentem ma być twórca serialu „Ranczo”. Pilot zobaczymy pod koniec 2018 roku.
Tadeusz Zysk chce wyprodukować serial o Powstaniu Wielkopolskim. Współproducentem ma być Maciej Strzembosz, realizator serialu „Ranczo”. Pierwszy odcinek - pilot ma być gotowy zimą 2018 roku na setną rocznicę wybuchu powstania.
- Historie tamtego okresu są pyszne. To materiał na polską „Grę o tron” - uważa Tadeusz Zysk.
Obecnie trwają rozmowy dotyczące przejęcia praw autorskich do powieści „Najdłuższa wojna”, autorstwa Andrzeja Twerdochliba. Ma być inspiracją dla serialu Zyska i Strzembosza. Powieść zaś powstała na podstawie serialu „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy” Jerzego Sztwiertni, nakręconego ponad 30 lat temu.
***
A już 27 stycznia na ekrany kin wkroczy film „Sztuka kochania” Marii Sadowskiej. To historia Michaliny Wisłockiej - kobiety, lekarki, seksuolożki, która dokonała niemożliwego, szeroko otwierając drzwi polskich sypialni. Rozprawiając się z konserwatywnymi stereotypami i wszechobecną ignorancją, Wisłocka zrewolucjonizowała życie seksualne całego kraju. Wszystko za pomocą jednej książki.
Lata 40., powojenna Polska, Michalina kończy właśnie studia medyczne i rozpoczyna swoją przygodę z medycyną. W tym samym czasie jej życie osobiste przybiera zupełnie niespodziewany kierunek. Lata 50. Stalinowska Polska. Michalina Wisłocka, lekarka ginekolog zdobywa coraz większe doświadczenie w pracy z pacjentami. W okresie letnim Michalina wyjeżdża do Lubniewic, gdzie w ośrodku wczasowym sprawuje pieczę nad kuracjuszami. Tam właśnie poznaje Jurka, z którym przeżywa miłosne uniesienia, które zmienią jej życie. Lata 70., Polska Rzeczpospolita Ludowa. Michalina Wisłocka jest już uznaną lekarką, do której gabinetu ustawiają się kolejki pacjentek. Na jej życiowej drodze pojawia się Tereska, młoda redaktorka, która namawia Michalinę do wydania książki. Rozpoczyna się walka z Komitetem Centralnym. W rolach głównych: Magdalena Boczarska i Justyna Wasilewska.