Ekspresową drogą dojedziemy do granicy. Trasa S17 wydłuży się aż do Hrebennego
Najpóźniej w 2025 r. kierowcy pojadą ekspresówką na odcinku od Piask do Hrebennego. Łącznie chodzi o 120 km drogi. Powstanie m.in. obwodnica Zamościa czy druga nitka obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Tanio nie będzie. A to pieniądze, która trzeba wydać, aby w ogóle można było zacząć przymierzać się do szukania wykonawcy robót przy budowie kolejnego odcinka trasy S17. Chodzi o koncepcję programową drogi na odcinku od Piask do Hrebennego. Wczoraj GDDKiA poznała oferty złożone w przetargu na opracowanie dokumentacji. - Dziesięć firm jest zainteresowanych opracowaniem dokumentacji – informuje Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.
Jedno zadanie, trzy części
GDDKiA podzieliła zadnie na trzy części. Pierwsza (44 km) obejmuje odcinek od Piask do Łopiennika i od Krasnegostawu do Zamościa Sitańca. Oferty wahały się od 7 do 12,2 mln zł. GDDKiA zarezerwowała na ten cel 10,7 mln zł. Drugie zadanie (54,2 km) dotyczy trasy Zamość Wschód – Hrebenne. Firmy oczekują za opracowanie koncepcji 8,2 - 13,9 mln zł (GDDKiA ma do dyspozycji 12,3 mln zł). Ostatni fragment (21,8 km) to droga między Łopien-nikiem a Krasnymstawem oraz odcinek Zamość Sitaniec – Zamość Wschód. Oferty wahają się od 4,3 do 12,9 mln zł (drogowcy przeznaczyli na ten cel 5 mln zł).
CZYTAJ TEŻ: Zmiany w prawie jazdy. Co nas czeka w 2019 r.?
Koncepcja programowa to pierwszy krok do realizacji inwestycji. - Chodzi o opracowanie rozwiązań w oparciu o które powstanie później projekt drogi, czyli dokumentacji pokazującej bardziej szczegółowe rozwiązania z uwzględnieniem obsługi ruchu lokalnego. Projektanci przeprowadzą analizę i prognozę ruchu, opracowania geodezyjne i kartograficzne dla celów projektowania dróg, a także opracowania geologiczno–inżynierskie, hydrogeologiczne, geotechniczne i hydrologiczno-hydrauliczne – wyjaśniał Nalewajko.
Ekspresówką do granicy. Potrzeba 120 km drogi
Łącznie wybudowanych będzie 120 km nowej drogi. Będzie to trasa dwujezdniowa, a każda jezdnia ma mieć dwa pasy ruchu. W ramach inwestycji wykonana zostanie też druga jezdnia na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Nowa ekspresówka powstanie obok obecnej DK17.
GDDKiA przeanalizuje teraz złożone oferty. Rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umów z firmami, które przygotują koncepcję programową planowane jest na połowę kwietnia.
W oparciu o koncepcję programową ogłoszony będzie przetarg na realizację inwestycji. - Realizacja całości trasy S17 od Piask do Hrebennego w systemie projektuj i buduj planowana jest na lata 2021-2025 i ma zapewnione finansowanie w ramach zwiększonego do 135 mld zł limitu wydatków na Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 z perspektywą do 2025 r. – mówi Nalewajko.
Koszt budowy 120-kilometrowego odcinka S17 może przyprawić o zawrót głowy. Szacunki mówią, że wydatki sięgną 4,63 mld zł. Tyle zapisano w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.
Zdaniem Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury S17 na odcinku Piaski – Hrebenne „jest bardzo potrzebna dla domknięcia szkieletu komunikacyjnego Polski Wschodniej”.
ZOBACZ TEŻ: Z wizytą na budowie S17 (czerwiec 2018)