Aleksander Radomski

Dziewięć firm walczy o Trasę Kaszubską

Gdański oddział GDDKiA chce podpisać umowy na zaprojektowanie i budowę skróconej Trasy Kaszubskiej jeszcze w tym roku Fot. Fot. GDDKiA Gdański oddział GDDKiA chce podpisać umowy na zaprojektowanie i budowę skróconej Trasy Kaszubskiej jeszcze w tym roku
Aleksander Radomski

Są chętni na budowę i projekt dla 20-kilometrowego odcinka ekspresowej S6. Najtańsza oferta to ponad 817 milionów złotych.

Przedwczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła koperty z ofertami na zaprojektowanie i budowę ekspresówki. Mowa o fragmencie trasy od Szemud do Gdyni Wielki Kack i dalej do Trójmiasta.

Najlepszą propozycję złożyło przedsiębiorstwo Pol-Aqua, które wyceniło prace na 817 mln zł. To mniej niż na ten cel przewidział zamawiający, czyli GDDKiA. Gdański oddział dyrekcji wyliczył, że budowa może kosztować ponad 852 mln zł. Drugą korzystną ofertę złożyła firma Metrostav Polska (818 mln zł) i konsorcjum spółek Strabaga (827 mln zł). Najdroższa z dziewięciu ofert, które napłynęły do GDDKiA, opiewa na ponad miliard złotych. Wszyscy potencjalni wykonawcy zadeklarowali 34-miesięczny termin realizacji.
Co ważne, do budowy nie wlicza się okresów zimowych od połowy grudnia do marca. Oferenci zgodzili się zapewnić 10-letnią gwarancję m.in. na warstwy konstrukcyjne, nawierzchnię, obiekty inżynieryjne czy też ekrany akustyczne.

GDDKiA na razie sprawdza oferty i przewiduje, że umowę z wyłonionym wykonawcą podpisze na przełomie roku.Planowany odcinek drogi ekspresowej ma 20,2 km długości oraz dodatkowo 2,9 km ma długość rozbudowywanego odcinka istniejącej Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjnego postoju, a na odcinku Chwaszczyno – Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack – ze względu na natężenia ruchu – będą to trzy pasy. Na trasie zostaną wybudowane trzy węzły drogowe: „Koleczkowo”, „Chwaszczyno” zespolony z „Gdynia Dąbrowa” oraz rozbudowany węzeł „Gdynia Wielki Kack”.

Jak informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału dyrekcji, jeszcze w tym miesiącu mamy poznać oferty przedsiębiorstw dotyczące pozostałych fragmentów Trasy Kaszubskiej (Szemud – Luzino i Luzino – Boże Pole Wielkie) przewidzianych do realizacji.
Harmonogram realizacji przewiduje, że okrojona Trasa Kaszubska ma zostać oddana do użytku w 2021 roku. Okrojona, ponieważ zgodnie ze zmienionym przez rząd Krajowym Programem Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, odcinki od Bożego Pola do Sianowa przez Lębork i Słupsk mają być budowane po 2023 r. Oznacza to, że otrzymane już decyzje środowiskowe stracą ważność, a Pomorze Środkowe na lata zostanie z dziurą w drodze.

Aleksander Radomski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.