Dutkiewicz zafundował horror pasażerom MPK. Nowy system biletowy jest fatalny

Czytaj dalej
Fot. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Błażej Organisty

Dutkiewicz zafundował horror pasażerom MPK. Nowy system biletowy jest fatalny

Błażej Organisty

Od czwartku we Wrocławiu działa nowy system sprzedaży biletów MPK. "Działa" to jednak stwierdzenie mocno na wyrost. System miał być nowoczesny, na miarę XXI wieku i miasta przyszłości. Ale, jak zauważają wrocławianie – okazał się zawodny i awaryjny już na starcie.

Problemy pojawiły się już pierwszego dnia – w autobusach i tramwajach rano nie działało ok. 200 nowiutkich kasowników z funkcją sprzedaży biletów. Co więcej, pasażerowie twierdzą, że nie mogli składać wniosków o nową wersję karty Urbancard z funkcją elektronicznej portmonetki, zaś aplikacja na smartfony (też nowa) nieprawidłowo kodowała bilety czasowe. To wszystko zrodziło frustrację i poczucie chaosu.

„Niestety, miasto działa na swoją niekorzyść. Zamiast zjednywać sobie mieszkańców, polepszać możliwości komunikacji, robi wszystko, by zniechęcić do jazdy MPK” – napisał do nas wrocławianin Sebastian Marecewicz.
Wiele osób, które miały problemy w tramwajach lub na przystankach, komentowało, że system zaliczył falstart.
Natomiast pracownicy operatora systemu Mennicy Polskiej żadnego problemu nie dostrzegają. Ich zdaniem, system działa prawie bez zarzutu. Prawie, bo jak przyznają, usterki mogą się zdarzać, ale są na bieżąco naprawiane.

Podobne stanowisko zajmuje wrocławski magistrat. Ponoć pracownicy Wydziału Transportu kontrolują sytuację.
– Operator systematycznie eliminuje powstające nieprawidłowości – informuje Małgorzata Szafran z urzędu miejskiego.
Jak widać, zdaniem urzędników mieszkańcy lubią sobie po prostu ponarzekać. Jednak eksperci sądzą inaczej.
– Ludzi nie obchodzą podwykonawcy. To MPK ma zadbać o komfort pasażerów – zauważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jego zdaniem, skoro nowy system działa z błędami, to operator mógłby rozważyć powrót do starego systemu, żeby dać sobie trochę czasu na niezbędne poprawki. Złą praktyką jest eksperymentowanie na ludziach. Już w podczas testów wszystko powinno było być dopięte na ostatni guzik.

Magistrat i Mennica nie pozostawiają złudzeń: stare czasy odeszły bezpowrotnie.
– Z każdym kolejnym dniem będziemy coraz bardziej zaprzyjaźnieni z nowym systemem we Wrocławiu
– przekonuje Karolina Mystek z Mennicy Polskiej.

Pozostaje możliwość kupowania biletów papierowych w biletomatach stojących przy przystankach albo korzystanie z biletów okresowych zapisanych na Urbancard.
Bilet okresowy można kupić i zapisać na Urbancard, również nowej Urbancard EP, w biletomatach i przez internet. Tu warto przypomnieć, że nowe bilety okresowe kupione przez internet zapisują się na karcie automatycznie i nie trzeba ich później kodować w automacie biletowym.

– Automaty biletowe nie posiadają w ogóle funkcji kodowania biletów kupionych przez internet – podkreśla Karolina Mystek z Mennicy.
Jakby chaosu było mało, z nowymi automatami stacjonarnymi też był problem. Jakiś czas temu nie kodowały biletów na Urbancard. Mennica szybko naprawiła awarię, ale wrocławianie alarmują, że teraz znów coś szwankuje.
– Widziałam dziś kolejkę i ludzi, którzy pomstowali, bo były problemy z odczytem kart – napisała do nas pani Marta.
Faktycznie, na ulicach można było spotkać techników naprawiających biletomaty.
Dostaliśmy od Czytelnika zdjęcie wydrukowanego biletu z takiego automatu. Nie widać na nim ceny, więc wydrukowany bilet jest niekompletny.
Mennica i w tym przypadku utrzymuje, że „nie ma żadnych problemów związanych z działaniem automatów”.

Zmiany nieodwracalne

Operator nowego systemu dystrybucji biletów problemów nie widzi, ale widzą je wrocławianie. Bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy nie można było dopracować wszystkiego przed uruchomieniem całego systemu, który przecież był włączany sukcesywnie od 1 marca?

Co więcej, tak duży i skomplikowany system – jak określa go Karolina Mystek – wymaga fazy testów. Ten okres jest często kluczowy dla decyzji o ostatecznym włączeniu systemu, o czym przypomina Adrian Furgalski – ekspert transportu publicznego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Testy pokazują, ile procent operacji, które chce się przeprowadzić, jest z błędami. W związku z tym powinno się wydłużyć okres testów, jeśli coś jest nie tak. Dlaczego tego się nie robi? Bo wcześniej poinformowało się ludzi o konkretnej dacie włączenia systemu i trzeba słowa za wszelką cenę dotrzymać – zwraca uwagę Furgalski.
Ekspert nadmienia, że problem z wdrożeniem dotyczy wielu systemów, ale mimo to nie można działać na zasadzie: dziś kończymy prace, jutro zaczynamy eksperymenty na ludziach.

Jako przykład przywołuje wprowadzenie początkowo awaryjnego i wadliwego systemu Cepik 2.0, co przed paroma miesiącami na kilka dni zablokowało wydziały komunikacji w urzędach w wielu miastach w Polsce.
Karolina Mystek z Mennicy przekonuje, że testy systemu Urbancard były prowadzone odpowiednio długo i przebiegły pozytywnie.
– Zakładamy, że jakieś usterki będą się cały czas pojawiały, ale reagujemy nie-zwłocznie na wszystkie alerty systemowe oraz sygnały od pasażerów w celu ich eliminowania – dodaje Mystek.

Biorąc pod uwagę wszystkie te kłopoty, można się zastanawiać, czy wszyscy wrocławianie są gotowi na nowinki technologiczne?
– Nie sądzę, żeby wrocławianie czy Polacy nie dorośli do takich urządzeń – odpowiada Furgalski.
Dodaje, że przy prawidłowej obsłudze systemu użytkownik powinien być prowadzony „za rękę” i bez problemu zrozumieć, jak działa.

Zdaniem doradcy na problemach z kupowaniem biletów tracą nie tylko zdezorientowani i sfrustrowani pasażerowie, ale także Mennica, MPK i władze miasta. W grę wchodzi ich wizerunek oraz zaufanie mieszkańców.
– Biletomaty są przecież w każdym pojeździe. Jeżeli teraz coś się psuje na skutek problemów technicznych, to powstanie rysa na wizerunku, która pozostanie na długo. Oczywiście, ludzie się nie obrażą i nie przestaną korzystać z komunikacji miejskiej. Skoro jednak zachęcamy ludzi do rezygnacji z samochodów na rzecz autobusów i tramwajów, to nie możemy sobie pozwolić na tak wiele usterek – twierdzi Furgalski.

Niewykluczone, że kłopoty Mennicy Polskiej odbiją się czkawką naszym urzędnikom. Wszakże to przedstawiciele Wydziału Transportu UM podpisali umowę z operatorem systemu. Ucierpieć może także wizerunek MPK, które ma troszczyć się o swoich klientów.

– Jacyś pośrednicy czy podwykonawcy coś sknocą po drodze? Żadnego pasażera to nie obchodzi – wskazuje Furgalski.
Może byłoby warto jeszcze na jakiś czas powrócić do żółtych kasowników, szarych biletomatów i wstrzymać się z nowoczesnymi metodami płatności za bilety?

Miasto odpowiada, że formalnie nie jest to możliwe, bo już obowiązuje nowa umowa na dystrybucję biletów. Małgorzata Szafran z magistratu informuje, że pracownicy Wydziału Transportu są w stałym kontakcie z przedstawicielami Mennicy Polskiej.

– Operator systematycznie eliminuje powstające nieprawidłowości – podtrzymuje Szafran.
Jak widać, magistrat i Mennica mają dla nas jedną radę: do nowego systemu należy się przyzwyczaić, ponieważ stary odszedł bezpowrotnie.

Błażej Organisty

Komentarze

463
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Alabasia

no ale Ci co tak zachwalaja to tramwajem nie jeżdżą...fatalny pomysł

gość

Dziś jednorazowo przerabiałem. Żenada! Nie dałbym swojej karty płatniczej kontrolerowi do ręki!!! A tak mają być teraz sprawdzane bilety - zakup "kodowany" jest na karcie. I zero informacji o tym na automacie. Stałem i czekałem...... Bo w autobusie nie kupisz już biletu papierowego. Powiedz to turystom, co pierwszy raz u nas lub z zagranicy :( Brawo MPK Wrocław. To ja już autem może, konserwatywnie......

tu zadzwonić, wejść w aplikację,tam potwierdzić, gdzieś sprawdzić, tam skasować, tu dokupić ???????

A wszystko dlatego, że każdy cwaniak operator chce na tym zarobić i zamiast jednego prostego systemu, zrozumiałego też dla starszych i zwykłej sprzedaży jakiś jednorazówek zaraz zacznie być ich tysiące, bo każdy bank, każda firma z oprogramowaniem, pośrednicy i tak dalej wsadzają swój bo to kasa za darmo, nikt tego nie obsługuje tylko komputer i wynagrodzenia nie trzeba mu płacić. Jeszcze raz wychodzi, gdzie władza ma ludzi. Ważne są interesy korpogangów.

nikifor

Ludzie sobie ponarzekają, potem się przyzwyczają i tyle. Zawsze tak jest jak są jakieś nowości wprowadzane.

kera

ja tam jechalem do rynku i jestem zadowolony, zaplacilem telefonem przez nfc, calosc trwala 5 sekund, nie musialem pozniej kasowac i zachowywac biletu, same zalety

wro

Irytujące jest to, że zamiast przyznać się do błędów i choćby przeprosić (o tymczasowym zawieszeniu lub wprowadzeniu mniej rygorystycznej kontroli biletów nie wspomnę), MPK i Mennica ZAPRZECZAJĄ głosom codziennych użytkowników komunikacji miejskiej. Jak można ignorować relacje z doświadczeń tylu osób i na upartego powtarzać, że wszystko jest super jeśli nie jest? Nie działające biletomato-kasowniki w pojazdach (np. wczoraj w 101, skasowałam bilet w starym żółtym kasowniku), problemy z kodowaniem (czy z czymkolwiek, bo chyba już bilety się nie kodują) na urbancard, a przede wszystkim BARDZO SŁABA kampania informacyjna na zasadzie wszystko wychodzi w praniu.... z drugiej strony chyba powinniśmy się już do tego przyzwyczaić...

wroc

Czego się nie dotknie to spier....... Powinienzabrać te kasowniki i zielone koperty, a Wrocławianie powinnie go w d*** kopnąć do Ramiszowa

Mmmmm

Usiłujemy z mężem doładować urbancard.Cyrki.W biletomacie można zapomnieć,w kioskach itp - albo informacje ze NIEMOŻLIWE,albo Pani uprzejmie informuje że " spróbujemy" bo rano się udało.Nie udało nam się.Piepsze,na nas dwójkę 3,40 x 4 dziennie to porażka.Wiec na gapę.W razie kontroli poproszę kanara aby na najbliższym przystanku wysiadł że mną i spróbował sam mi doładować urbancard.Wszak to przewoźnik jest zobowiązany umożliwienie zakupu biletu.

Breslauer49

Nowe kasowniki są super, czytelne, proste w obsłudze, działają na wszelkie karty.
Brawo Wrocław - jak zwykle przoduje w Polsce pod względem nowinek technicznych.

Dzień Pieszego Pasażera

daje pewne zniżki dla mieszkańców Wrocławia.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.