Doktor - pacjent. Relacja wymagająca poprawy, czyli rzecz o komunikacji medycznej

Czytaj dalej
Fot. Karolina Misztal
Roman Laudański

Doktor - pacjent. Relacja wymagająca poprawy, czyli rzecz o komunikacji medycznej

Roman Laudański

Rozmowa z dr hab. n. med. Aldoną Katarzyną Jankowską, prof. UMK, pediatrą, onkologiem i hematologiem dziecięcym.

- Pamiętam z jakim zdziwieniem zareagowałem w szpitalu na lekarza prowadzącego, który po badaniu przysiadł obok na łóżku i spokojnie, bez pośpiechu tłumaczył mi co dalej z chorobą. Tacy lekarze to dziś norma czy wyjątek?
- Do takich standardów zmierzamy. Pomagają w tym nie tylko zajęcia i warsztaty z zakresu komunikacji medycznej, ale także odpowiednie warunki organizacyjne umożliwiające lekarzowi rozmowę z pacjentem. 

Lekarz, który po badaniu spokojnie, bez pośpiechu tłumaczy, co dalej z chorobą - to dziś norma czy wyjątek? Jakiego lekarza potrzebują chorzy?

- Uczymy studentów dobrej komunikacji z pacjentem, służącej zarówno pacjentowi, jak i lekarzowi. Jak już mówiłam, uczymy zbierania wywiadu łączącego zagadnienia medyczne z zasadami budowania  dobrej relacji z pacjentem. To skutkuje dobrą współpracą. W konsekwencji chorzy mają większe zaufanie do lekarza i chętniej realizują jego zalecenia. W efekcie wspólnie z pacjentem osiągamy lepszy efekt terapeutyczny - mówi dr hab. n. med. Aldona Katarzyna Jankowska, prof. UMK, pediatra, onkolog i hematolog dziecięcy.

Zapraszamy do czytania całej rozmowy w pełnej wersji artykułu.

Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów

  • dostęp do wszystkich treści Polski,
  • codzienne wydanie Polski,
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.
Kup dostęp
Masz już konto? Zaloguj się
Roman Laudański

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2023 Polska Press Sp. z o.o.