Dobre wieści transportowe dla Szczecinka - modernizacja torów do Runowa i Ustki, zacznie się budowa ekspresowej S11, a obwodnica miasta już rośnie.
Marszałek Olgierd Geblewicz parafował umowę z przedstawicielem spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na dofinansowanie remontu linii kolejowej nr 210 z Runowa Pomorskiego do Szczecinka.
Samorząd wojewódzki da na ten cel 147,8 mln złotych ze środków unijnych Regionalnego Programu Operacyjnego (całość zadania jest szacowana na 220 mln zł). Wcześniej sfinansował dokumentację techniczna inwestycji.
Połączenie do stolicy Pomorza Zachodniego
To absolutnie kluczowa trasa dla Szczecinka, bo łączy go nie tylko ze Szczecinem, stolicą regionu, ale i jego portem. Korzystają z niej dojeżdżający do pracy, lekarzy, urzędów, studenci - oczywiście wszyscy na linii przecinającej całe Pojezierze Drawskie. Z Runowa pociągi odjeżdżają dalej do Szczecina, ale i do Białogardu oraz Kołobrzegu i Koszalina.
Tędy też dojeżdża ciężki sprzęt na poligon w Drawsku. Dziś - choć linia jest dwutorowa - pociągi na niektórych odcinkach jeżdżą w obie strony tylko po jednym.
Czas podróży ze Szczecinka do Szczecina - nawet z szybką przesiadką w Runowie - nie jest tragiczny (około 2.40 godz.), ale też nie jest rewelacyjny. Pociągi mogą maksymalnie jechać z prędkością do 80 km/h, a są odcinki, gdzie musza się leniwie toczyć „trzydziestką”. Połączenie obsługują szynobusy Przewozów Regionalnych.
Ich samorządowy właściciel zainwestował w minionych latach w nowoczesny tabor, który może jeździć znacznie szybciej. Jak informuje biuro prasowe marszałka, modernizacja linii zacznie się na początku 2019 roku i potrwa do roku 2020. Prace obejmują całkowitą modernizację nawierzchni toru nr 2 na odcinku Szczecinek - Łubowo i Łubowo - Czaplinek oraz toru numer 1 na odcinku Złocieniec - Jankowo, co pozwoli na przywrócenie obukierunkowego ruchu ze Szczecinka do Łubowa. W sumie prace obejmą 51 kilometrów na 88-kilometrowym szlaku.
Na 10 przystankach np. w Suliszewie Drawskim czy Żelisławiu oraz na części stacji m.in. w Czaplinku przebudowane oraz utwardzone zostaną perony. Wymianie na cyfrowe poddane zostaną urządzenia łączności dyspozytorskiej, a dzięki konserwacji urządzeń elektroenergetyki zapewniona zostanie możliwość prowadzenia ruchu pociągów z prędkością do 120 km/h.
To powinno skrócić podróż ze Szczecinka do Szczecina o prawie pół godziny, z czego 20 minut pociąg zyska na linii nr 210.
Kolej do Ustki, droga nad morze
Dodajmy, że trwają też już prace na linii kolejowej nr 405 ze Szczecinka do Słupska i Ustki, którą wspomaga samorząd pomorski. To nie koniec dobrych wieści.
Rząd zaktualizował program budowy dróg krajowych i do roku 2023 ma powstać pierwszy odcinek ekspresowej drogi S11 łączącej Pomorze Środkowe z południem kraju.
Na razie powstanie odcinek z Koszalina do Bobolic. Do spięcia go z powstająca już kosztem 325 milinów złotych obwodnicą Szczecinka zabraknie już tylko nieco ponad 20 kilometrów.