Czego w 2016 roku Polacy najczęściej szukali w Google?

Czytaj dalej
Paweł Więcek

Czego w 2016 roku Polacy najczęściej szukali w Google?

Paweł Więcek

Google, globalny koncern internetowy, właściciel między innymi najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki o tej samej nazwie, ogłosił właśnie coroczną listę haseł najbardziej zyskujących na popularności. Zestawienie obejmujące 28 kategorii pokazuje, które osoby, wydarzenia i tematy były dla Polaków interesujące w 2016 roku.

Rok sportu i wyborów
Jak podkreślają autorzy raportu, mijający rok był bardzo ważny dla fanów sportu z uwagi na mistrzostwa Europy w piłce nożnej oraz letnie igrzyska olimpijskie. W publikacji podkreślono, iż właśnie te dwie imprezy skupiły uwagę polskich inter-nautów. „Euro 2016 otwiera polską listę TOP 10, a Rio 2016 plasuje się na wysokiej, 4. pozycji” - czytamy w raporcie polskiego oddziału google.
„Polacy oprócz oglądania sportu sami z chęcią uczestniczą w różnych grach – nie ominęło nas zatem światowe szaleństwo związane z łapaniem Pokemo-nów i graniem w węża. Polacy najbardziej chcieli się dowiedzieć, jak pobrać i grać w Pokemon Go. Popularna gra otwiera także globalną listę TOP 10, a w Polsce razem z Slither.io trafiła na podium. W pierwszej dziesiątce haseł najszybciej zyskujących na popularności znalazło się również nazwisko prezydenta elekta Stanów Zjednoczonych, Donalda Trumpa, oraz sam temat amerykańskich wyborów” - podano w komunikacie.

Wspomnienie wielkich artystów
„Ostatnie miesiące to także czas pożegnań. Świat obiegły wieści o śmierci wielkich artystów – genialnych muzyków Davida Bowiego i Prince’a czy świetnego aktora Alana Rickmana. Żegnaliśmy również znanych Polaków, Andrzeja Wajdę i Marię Czubaszek. Internauci wspominali twórczość artystów, którzy odeszli” - czytamy w raporcie.
„Polscy internauci bacznie śledzili sytuację na całym świecie. Listę Tematy, o których się mówiło otwierają dwa niezwykle ważne wydarzenia: wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych i Brexit. Podium zamyka afera Panama Papers – wyciek tajnych dokumentów z rajów podatkowych” - podkreślaja autorzy raportu.
„ Równie wielką uwagę polscy internauci poświęcali tematom dotyczącym wewnętrznej sytuacji kraju: wśród 10 haseł znalazł się program 500+, abonament RTV czy Czarny protest” - podaje Google.

Kto, gdzie, jak, za ile?
Tegoroczny ranking Rok w wyszukiwarce dla Polski został przygotowany w 28 kategoriach, między innymi ludzie, wydarzenia, filmy, aktorzy, tematy, które poruszyły Polaków, sportowcy i wydarzenia sportowe, diety, a także odpowiedzi na pytania – jak…?, gdzie…? czy ile kosztuje…? Opracowanie zestawienia dotyczą tak zwanych haseł trendujących, czyli tych, które najbardziej zyskują na popularności w 2016 roku w porównaniu do 2015 roku. Zestawienia dotyczą wszystkich polskich użytkowników wyszukiwarki Google korzystających z urządzeń mobilnych i komputerów.
Pierwsza trójka w kategorii „Ludzie” wygląda tak: Donald Trump, David Bowie oraz Prince. Filmy? Deadpool, Gwie-zdne Wojny oraz Wołyń. Seriale polskie: Singielka, Druga szansa, Belfer. Programy telewizyjne: Projekt Lady, Azja Express, Agent - Gwiazdy.
A o co najczęściej pytaliśmy? Na przykład o to, jak pobrać i grać w Pokemon Go czy jak mówić „Avon”. Do tego: ile kalorii mają maliny, nektarynka oraz gotowane płatki owsiane. Byliśmy też ciekawi, ile kosztuje Spotify, badanie wody oraz egzamin na prawo jazdy. Zastanawiało nas ponadto, kim jest Kajetan Poznański, Snoke oraz Weronika Budziło.

- Coraz łatwiejszy dostęp do internetu jest z jednej strony dobrodziejstwem, a z drugiej strony nieco po kryjomu zabiera naszą prywatność. Trzeba zdać sobie sprawę, że poszukując informacji poprzez wyszukiwarkę, Google rejestruje, czego szukamy. W ten sposób pozyskuje informacje o naszych zainteresowaniach, naszej aktywności i naszych potrzebach. Najbardziej widocznym tego dowodem są reklamy. Czy nie dziwiliście się, dlaczego wchodząc na dowolny portal internetowy pokazuje się reklama na przykład sklepu obuwniczego, w której prezentowany jest atrakcyjny rabat na dokładnie ten model butów, którego poszukiwaliście w ze-szłym tygodniu? Właśnie tu zostały wykorzystane dane o tym, że poprzez wyszukiwarkę Google chcieliście znaleźć określony produkt. Google udostępniając za darmo potężne narzędzie do wyszukiwania, zarabia na możliwości dotarcia do konkretnego użytkownika ze spersonalizowaną reklamą. Jednym może to odpowiadać, bo mają gotowe rozwiązanie, inni natomiast mogą czuć się podglądani. Świat jest wioską globalną i korzystając z jego dobrodziejstw, musimy być świadomi jego ograniczeń. Google na swoich stronach informuje, jakie ustawienia należy zmienić, aby ograniczyć liczbę zbieranych danych. Może warto się z tym zapoznać, aby przynajmniej wiedzieć, jakie dane są pozyskiwane i jak możemy wpłynąć na zachowanie większego stopnia prywatności w sieci – mówi Paweł Kocańda, kierownik Ośrodka Transferu Technologii Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach.

Co to jest Google?

Larry Page i Sergey Brin założyli Google we wrześniu 1998 r. Dzisiaj Google zatrudnia ponad 50 tysięcy osób na całym świecie.
Flagowym produktem firmy jest wyszukiwarka Google, a deklarowaną misją – skatalogowanie światowych zasobów informacji i uczynienie ich powszechnie dostępnymi i użytecznymi. Przedsiębiorstwo oferuje szeroką gamę popularnych produktów oraz platform takich jak: wyszukiwarka, Mapy, rozwiązania reklamowe, Gmail, Android, Chrome i YouTube. W październiku 2015 roku powstał holding Alphabet, a Google stał się jego częścią.

Paweł Więcek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.