Budżet na pewno nie jest z gumy. Ale dla obywateli!
Budżet obywatelski Sępólna wydaje się być lepszy niż ten przed rokiem, ale daleko mu jeszcze do ideału. W każdym razie warto się zaangażować.
W samorządzie przyjęli harmonogram na ten rok. Właśnie trwa akcja informacyjna dotycząca konsultacji. Na czym polega? Informacje zamieszczono po prostu na stronie internetowej samorządu: www.gmina-sepolno.pl.
Chętnie włączymy się w akcję i my. Warto promować postawę obywatelską i rozbudzać społeczną aktywność. O to chodzi w budżecie obywatelskim, podzielić się częścią władzy z obywatelami. W niektórych samorządach idzie z tym jak po grudzie.
Tymczasem to mieszkańcy, z najlepszego punktu widzenia, jakim jest własne podwórko, najlepiej wiedzą, jakie inwestycje są niezbędne. Drogi, place zabaw, a może coś jeszcze.
Samorządowcy z czasem nabywają maniery urzędniczej i trudno im się wczuć w skórę szarego obywatela.
Postulowana kwota budżetu obywatelskiego w Sępólnie na 2017 r. wyniesie łącznie 200 tys. zł. Ale jest tak, że radni z góry dokonali podziału - 100 tys. zł zarezerwowali na wieś, a drugie 100 tys. zł dla miasta.
Po ubiegłorocznym (realizacja tegoroczna - red.) budżecie obywatelskim rajcy uznali, że miasto i wieś powinny mieć równe szanse. Mały nigdy nie wygra z większym. No i najważniejsza lekcja - głosować mogą tylko osoby, które ukończyły 16 lat.
Konsultacje są dwuetapowe. W pierwszym - właśnie od piątku do 31 sierpnia - mieszkańcy, którzy ukończyli 16 lat, mają możliwość zgłaszania propozycji zadań. W drugim etapie spośród zgłoszonych propozycji - będą mogli wziąć udział w głosowaniu jawnym. Głosowanie będzie jawne, bo każdy będzie musiał podać swoje imię, nazwisko oraz dokładne miejsce zamieszkania. Czas na oddanie głosu - ankiety, jak go określają w UM w Sępólnie, będzie stosunkowo krótki. Bo to nawet niecały miesiąc - dokładnie od 9 do 30 września.
Honorowane będą tylko te głosy, które będą oddane na drukach dostępnych w Urzędzie Miejskim w Sępólnie i na stronach internetowych: www.gmina-sepolno.pl; www.bip.gmina-sepolno.pl.
A jak głosujemy, czyli oddajemy wypełnioną ankietę do głosowania? Należy ją oddać w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Sępólnie lub przesłać na adres urzędu (decyduje data wpływu). Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji określono w uchwale Rady Miejskiej w Sępólnie z 29 czerwca 2016 r. Szczegółową informację można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Sępólnie u skarbnika gminy lub sekretarza gminy, telefonicznie pod nr. 52 389 42 10. Ale by móc zagłosować, muszą być propozycje inicjatyw obywatelskich. By brane były pod uwagę, trzeba dochować zasad szczególnej ostrożności. A więc wniosek może być wyłącznie na drukach urzędowych, a do niego musi byćd dołączona lista dziesięciu osób go popierających. Powodzenia!