LO im. B. Prusa bierze udział w transgranicznym projekcie w ramach Programu Współpracy Polska - Saksonia. W szkole powstanie Uczniowska Agencja Turystyczna.
– Może i brzmi to kuriozalnie, ale efekty projektu mogą być ciekawe - przyznał Bartłomiej Kubiak, naczelnik powiatowego referatu edukacji i zdrowia.
Projekt z budżetem 70 tys. euro objął teren powiatu zgorzeleckiego, bolesławieckiego i jeleniogórskiego, oraz niemieckie Goerlitz i Bautzen. Jedynym lubuskim powiatem, który bierze udział w przedsięwzięciu, jest powiat żarski i Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa. Projekt funkcjonować będzie przez trzy lata. Jak dotąd w „Prusie” zaangażowanych jest w niego dziesięciu uczniów i dwóch nauczycieli.
- Celem projektu jest przygotowanie uczniów do przyszłej roli menedżera turystyki regionalnej i menedżera kultury - mówił B. Kubiak. Chodzi też m.in. o budowanie wspólnej marki dolnośląsko-saksońskiego regionu przygranicznego, tworzeniem polsko-niemieckiej sieci turystycznej i większą atrakcyjność pogranicza. Uzyskać ją można poprzez świadome wykorzystanie potencjału wspólnego dziedzictwa kulturowego i naturalnego.
Centralnym punktem projektu będzie transgraniczna sieć współpracy składająca się z zarekomendowanych liceów, regionalnych instytucji kultury, uczniów, nauczycieli, rodziców i partnerów projektu oraz instytucji wspierających. W celu wspierania wymiany uczniów i nauczycieli po obu stronach granicy oraz kształcenia uczniów na menedżerów kultury i turystyki regionalnej , utworzone zostaną Uczniowskie Agencje Turystyczne. Młodzi menedżerowie kultury i menedżerowie turystyki regionalnej staną się „ambasadorami regionu” i współtworzyć będą wspólną markę regionu – nowoczesnego i otwartego na innowacje w obszarze gospodarki i edukacji.
- Pierwszym zadaniem licealistów będzie zorganizowanie Festiwalu Młodzieży - zdradził B. Kubiak. - Uczestnicy dostaną do dyspozycji wirtualne pieniądze, za które będą musieli zarezerwować miejca hotelowe, wynająć scenę, zaangażować zespoły. Koszty te, prawdziwą gotówką, pokryte zostaną z budżetu projektu.
Same Agencje Turystyczne wyposażone zostaną w sprzęt niezbędny do opracowania oferty turystyczno - kulturalnej. Wśród nich będzie laptop, drukarka, rzutnik do prezentacji multimedialnych i stoisko wystawiennicze.
Uczestnicy liczyć mogą także na wycieczki edukacyjne do znanych ośrodków życia kulturalnego w Polsce i Niemczech.
- Najważniejszym celem projektu jest współpraca międzynarodowa - kontynuował szef referatu edukacji. - Chodzi o naukę języka naszych najbliższych sąsiadów. Odczarowanie mitu, że najważniejszy jest angielski i przygotowanie uczniów do funkcjonowania na pogranicznym rynku pracy.