Autostrada A2: Kulisy rozbudowy obwodnicy Poznania. Do kiedy potrwają prace?
Trwa rozbudowa obwodnicy Poznania. Prace przy jednym z najbardziej złożonych drogowych przedsięwzięć w Polsce prowadzone są 12 godzin na dobę, często przez 7 dni w tygodniu, a zaangażowanych w nie jest blisko 200 osób. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe pasy ruchu na autostradzie A2 mają zostać oddane do użytku już pod koniec roku.
Jednym z głównych założeń przy planowaniu remontu autostradowej obwodnicy Poznania było utrzymanie optymalnie płynnego ruchu na obwodnicy i zminimalizowanie utrudnień dla kierowców. Zaplanowano ruch tak, by mimo dziesiątek ludzi i maszyn pracujących przy rozbudowie, kierowcy nadal mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku.
W efekcie rozbudowa autostrady A2 to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce, gdzie prace toczą się „pod ruchem”, czyli bez zamykania remontowanych odcinków, przy utrzymaniu dwupasmowości ruchu.
Zobacz rozbudowę obwodnicy Poznania z lotu ptaka:
Co się zmieni po remoncie?
Dzięki trwającej rozbudowie, obwodnica Poznania zyska nowe pasy ruchu. Kierowcy w obu kierunkach będą mieli do dyspozycji trzy pasy jezdni. Poprawić ma się również bezpieczeństwo. Na obwodnicy pojawi się łącznie 85 km nowych barier ochronnych, które pełnią bardzo ważną funkcję - w przypadku kolizji, ich zadaniem jest pochłonięcie energii uderzenia oraz zapobieganie przedostaniu się pojazdu na przeciwny pas ruchu. Nowe bariery będą w stanie powstrzymać pojazd o wadze nawet kilkudziesięciu ton.
Dzięki rozbudowie w okolicach obwodnicy będzie też ciszej. Zamontowane zostaną nowe ekrany akustyczne. Wcześniej używane panele betonowe zostaną zastąpione przez skuteczniejsze panele z aluminium. Pojawią się zarówno w miejscach dotychczasowych ekranów jak i tam, gdzie wcześniej ich nie było.
Na 27- kilometrowym odcinku pomiędzy Nagradowicami i Gołuskami pojawi się też 10 tablic zmiennej treści. To elektroniczne plansze informacyjne, na których na bieżąco wyświetlane będą aktualne informacje ważne dla kierowców, m.in. o utrudnieniach w ruchu, ostrzeżenia pogodowe czy istotne dla kierujących numery informacyjne. Dodatkowo nowy odcinek oświetli 1300 nowoczesnych lamp LED.
Kiedy zakończenie prac?
Według harmonogramu, trzy pasy ruchu w każdym kierunku zostaną oddane kierowcom do użytku już do końca 2019 roku. W przyszłym roku wykonywane będą prace wykończeniowe, m.in. instalowanie pozostałych ekranów akustycznych, tablic i nowego oświetlenia. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2020 roku. Łączny koszt inwestycji to 200 mln złotych finansowany w całości z budżetu spółki Autostrada Wielkopolska SA.