Fabryka Alstom Konstal w Chorzowie produkuje metra dla Budapesztu, Amsterdamu, Dubaju i Arabii Saudyjskiej. Firma chce zbudować także system metra na Śląsku.
Lesław Kuzaj, prezes Alstom Polska, zachęca do dyskusji o budowie w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej linii metra. Deklaruje, że fabryka w Chorzowie, gdzie powstają składy metra m.in. dla Arabii Saudyjskiej, jest gotowa na takie przedsięwzięcie.
- Na Śląsku chcę zaproponować w pełni zautomatyzowany pociąg metra. Zautomatyzowane perony pozwalałyby pasażerom wsiadać i wysiadać z metra, bez zaangażowania ludzi - wyjaśnia Lesław Kuzaj, prezes Alstom Polska. Chcielibyśmy wprowadzić na Śląsku możliwość odzyskiwania energii. Metro rozpędza się na jednej stacji i zwalnia na drugiej. To doskonały moment, by odzyskać energię. Pozwoliłoby to na stworzenie energooszczędnego systemu metra - dodaje.
Zwykle miasta, gdzie jest powyżej 1 mln mieszkańców, mają przynajmniej jedną linię metra, co oznacza, że w naszej aglomeracji miałyby dwie takie linie. Alstom wspólnie z Politechniką Śląską proponuje nowoczesne rozwiązania lekkiego metra dla Śląska.
- Metro wcale nie musi być pod ziemią. Szybszy i tańszy sposób to budowa metra na estakadach lub na poziomie linii jezdni - podkreśla Janusz Ćwiek, kierownik Katedry Transportu Kolejowego Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.
Prezes Alstomu mówi, że budowa zajęłaby tylko 3-4 lata...
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień